طبيعت گردي در اصفهان

اصفهان، يکي از پايتخت هاي فرهنگ و هنر ايران زمين است. جاي جاي اين شهر تاريخي، مملو از نشانه هايي از تمدن و فرهنگ ناب ايران زمين است که بخشي از تاريخ پر افتخار اين مرز و بوم را گواهي مي دهد. از گنبدهاي فيروزه اي مساجدش تا کليساهاي  ساله و هنر صنعتگران و نقاشان و خطاطان و ميناکاران و خاتم کاران،‌ همه و همه، اصفهان را مقصد با پرستيژ براي گردشگران تبديل کرده که البته طبيعت گردي در آن، کمي مورد غفلت بوده است.
طبيعت اصفهان، اين شهرلاجوردي که چونان نگارستاني دلپذير، و مرواريدي گران‌بها و بي‌بديل در مرکز فلات ايران زمين خوش مي‌درخشد، در عصر ماشيني امروز که رشد قارچ ‌گونه صنايع آلاينده محيط زيست انسان و موجودات زنده را به خطر انداخته بر خلاف زاينده رودش هنوز زنده است.


کوير مرنجاب

لذت تماشاي تپه هاي شني، لمس آرامش کوير، قدم زدن در شن هاي نرم و گرم و ديدن جاذبه اي همچون درياچه نمک از جمله دلايلي است که مي تواند شما را راهي شهرستان آران و بيدگل و کوير مرنجاب کند. اين کوير يکي از مقاصد مهم گردشگري در کشور مي باشد و با چشم اندازهاي مختلف از کوير بسياري از گردشگران را به سوي خود مي کشاند.
در سفر به اين منطقه مي توانيد از چاه تاريخي دستکن در قسمت شرق کوير، قلعه مرنجاب و قنات آن نيز بازديد نماييد و با استفاده از امکانات موجود، شترسواري و موتور چهارچرخ را نيز تجربه کنيد.

سي و سه پل
سي‌ و سه‌ پل پلي است بر روي زاينده‌رود با 33 دهانه، 295 متر طول و 14 متر عرض که به دليل ساختش توسط الله‌وردي خان اونديلادزه گرجي، با نام پل الله وردي خان نيز شناخته مي شود.
در دوازدهمين سال سلطنت شاه عباس يکم و به عبارتي ديگر در سال 1008 هجري قمري ايده ي ساختن اين پل مطرح شد و در سال 1111 هجري قمري الله وردي خان اونديلادزه گرجي، سردار مشهور آ زمان به عنوان مامور اتمام ساخت پل، آن را به اتمام رسانيد.
احداث اين پل که در ساخت آن از گچ، آجر، سنگ و آهک استفاده شده، به عنوان محل برگزاري جشن آب‌پاشان و مراسم خاج‌شويان ارامنه ي اصفهان در آن دوره بوده است. اين پل به گفته ي بسياري از گردشگران، يکي از شگفتي هاي معماري ايراني را به تصوير مي کشد و توانايي معماران ايراني را نشان مي دهد.

آبشار پشندگان
ارتفاع اين آبشار زيبا حدود 45 متر است که در فصول بهار و تابستان با حرکت آب بر روي صخره هاي پائين دست طنازي جذابي را در اين طبيعت بکر و کوهستان زيبا را به نمايش مي گذارد. وجود درختان خوش تصوير جنگلي و آواز پرندگان وحشي، بر طراوت و دلنشيني افزوده است.

سياه دره
آبشار زيباي سياه دره در قلب دره اي فراخ قرار دارد. اين آبشار از دل يک کوه خزه اي با درختان زيبا بيرون مي جهد و يک حوض وسيع زمرد رنگ را پديد مي آورد. اطراف آبشار نيز از بافت جنگلي خوبي براي طبيعت گردي و نفس کشيدن برخوردار است.

جهنم سفيد

در جنوبي ترين بخش استان اصفهان قرارداشته و منطقه اي است وسيع در دامنه کوه دنا.
اين منطقه در ميان کوهنوردان و طبيعت گردان، نامي آشنا و البته هيجان انگيز است.
جهنم سفيد در واقع، شهرت روستاي خفر از توابع شهرستان سميرم بوده و مرز ميان استان اصفهان کهگيلويه و بوير احمر است.
گردشگران و مسافران اين روستا را معمولا افرادي تشکيل مي دهند که قصد دارند از اين مسير به اصفهان و يا کهگيلويه و بويراحمر سفر کنند.
ويژگي هاي طبيعي و اکوسيستم خاص جهنم سفيد و برخورداري آن از چشم انداز هاي زيبا و حيرت بر انگيز سبب شده تا اين محل به يکي از محبوب ترين مقاصد طبيعتگردها و کوهنوردان بدل شود.
پوشش خاص گياهي، آب و هواي ييلاقي و چشم اندازهاي بي نظير، از ويژگي هاي منحصر به فرد جهنم سفيد بوده که نگاه هر بيننده اي را مات و مبهوت خود مي کنند.
در کنار طبيعت خيره کننده، وجود آبشارهاي روان، رودهاي جاري و پرواز پرندگاني که بر فراز دامنه سرسبز کوه دنا آواز زندگي سر مي دهند، خاطره اي فراموش نشدني را براي هر مسافر و گردشگري به يادگار مي گذارد.

براي گذراندن تعطيلاتي خوش در اين فصل سال، پيشنهاد ما براي شما سفر به «کوير خارا» يا همان کوير «ورزنه» است. براي سفر به اين کوير بايد راهي نصف جهان يعني اصفهان شويد. کوير خارا در فاصله 100 کيلومتري شرق اصفهان قرار دارد. البته شما مي‌توانيد در کنار اين سفر به اصفهان رفته و از آثار تاريخي و طبيعي آن بازديد کنيد اما اگر تنها مقصد شما کوير است بايد از اين شهر گذر کرده و به ورزنه يکي از شهرهاي کويري برويد. اگر از اصفهان به سمت اين کوير مي‌رويد بايد وارد جاده شيراز شده و در ابتدا مسير، جاده شهر «بهراستان» را در سمت چپ تان انتخاب کرده و با گذر از چند منطقه ديگر به خارا خواهيد رسيد.

کوير مرنجاب در شمال شهرستان آران و بيدگل در استان پهناور اصفهان واقع شده است که از شمال به درياچه‌ي نمک آران و بيدگل، از شرق به کوير بند ريگ و پارک ملي کوير، از غرب به کوير مسيله و درياچه‌هاي نمک حوض سلطان و حوض مره و در نهايت به شهرستان آران و بيدگل از سمت جنوب منتهي مي‌شود.
گفته مي‌شود نام اين کوير را شاه عباس صفوي انتخاب کرده است. بعضي نيز مي‌گويند که کندن چاه و قنات و رسيدن به آب شيرين در اين کوير کاري بسيار طاقت‌فرسا و سخت بوده، به همين دليل قبلا به آن «مرد رنج آب» مي‌گفتند که رفته رفته تغيير کرد و به مرنجاب تبديل شد.

غار پريان يکي از غارهاي زيباي استان اصفهان است که در فاصله 8 کيلومتري ابيانه و 18 کيلومتري روستاي سُه در دره‌اي به نام پري هول قرار دارد. اين غار در سال 1379 خورشيدي کشف شد و تا به امروز غارشناسان همواره به کشفيات جديدي در اين غار دست يافته‌اند. گروه غارشناسي و غارنوردي اصفهان در تازه‌ترين کاوش خود به تالاري زيبا در عمق 120 متري غار پريان دست يافتند. تاکنون تعداد تالارهاي کشف شده در اين غار به 11 عدد رسيده است. به دليل وجود چاه‌هاي خطرناک در اين غار، پيمايش کامل آن نياز به آشنايي کامل به فنون غارنوردي داشته و بدون داشتن وسايل و ابزار مورد نياز و راهنما و نقشه کامل غار، بازديد و پيمايش آن ميسر نمي‌باشد.