بازارهای سنتی و محلی استانبول

کوچه پس کوچه های تاریخی استانبول از مکان های بکر برای گردشگری است و می‌خواهیم در این مسیر به گشت و گذار بپردازیم و اگر خسته شدیم، با هم در چایخانه، استکانی چایی بنوشیم و باقلوای ترکی به دهن بگذاریم. با وسواس از میان هزاران لوستر انتخاب کنیم و بعد به سراغ ادویه های الوان و جور واجور بازار ادویه برویم. هر یک را که بخواهید بگردید شاید نیم روزی و یا چند روزی وقت شما را با کمال میل به خودشان اختصاص دهند.

بازار بزرگ استانبول (Grand Bazar)

قطعا یکی از انتخاب های اول برای گشت و گذار در بازارهای سنتی شهر استانبول، همین بازار بزرگ می‌باشد. بازاری که یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده دنیا به شمار می‌آید و سالانه حدود ۲۵۰ هزار گردشگر را پذیرا است. در این بازار به راستی بزرگ، بیش از ۶۰ خیابان مسقف و ۵۰۰۰ مغازه مختلف و ۲۲ ورودی وجود دارد. البته امکانات این بازار تنها به همین جا محدود نمی شود و دو مسجد، چندین آبنما، دو حمام و کافه و رستوران نیز از دیگر امکاناتش می‌باشند.
بازار بزرگ را انتخاب کنید تا علاوه بر بازدید از مکانی تاریخی، به دل فرهنگ و زندگی روزانه مردم محلی استانبول بروید و از این هم نشینی گرم و دوستانه لذت ببرید. خرید سوغاتی‌هایی چون لوستر، ظروف سرامیکی دست ساز، منسوجاتی چون قالیچه و لیف و ...، عتیقه جات جالب توجه، جواهرات و البته خوشمزه هایی مانند باقلوا، قهوه و ادویه در بازار بزرگ استانبول خاطراتی به یاد ماندنی در ذهن شما به جای خواهد گذاشت. برای خرید و گشت و گذار در این بازار بزرگ، نصف روز تا دو سه روز کافیست و البته از آنجا که بسیار بزرگ است احتیاج به راهنما و کمک خواهید داشت.
ساعات کار بازار بزرگ استانبول: ۹ تا ۱۹
آدرس: ترکیه، استانبول، فاتح، محله بایزید

 بازار ادویه (Spice Bazaar)

بازار ادویه که با نام بازار مصری ها هم معروف است، مکان دلچسبی است که به ملاقات دنیای ادویه ها بروید. با پیاده روی کوتاهی از بازار بزرگ استانبول به این بازار قرن هفدهمی خواهید رسید. مناظر جالب توجه و داد و ستد مردم، موقعیت مناسبی برای عکاسی و دوستداران خرید و صد البته طرفداران خوشمزه ها را فراهم می کند. وقتی پا به بازار ادویه استانبول می گذارید، ادویه تنها محصول و سوغاتی پیش روی شما نیست و انبوهی از میوه های خشک شده، مغز و آجیل، شیرینی های ترکی، انواع چایی، عسل، زیتون، روغن ها و عودها از محبوب ترین موارد در بازار مصری های استانبول هستند که توجه شما را جلب خواهند کرد.
با گشت و گذار در این بازار درخشش عتیقه جات برنزی، هزار رنگ ادویه ها، عطر دوست داشتنی قهوه محمد افندی با ترکیبی از بوی ماهی تازه شما را در بازار مصری ها سرمست خواهد کرد و خاطره ای متفاوت برای شما بر جا می گذارد.
خوب است بدانید این بازار در زمان های ابتدای ساختش مختص فروش ادویه و داروهای گیاهی بود و نام بازار ادویه نیز از همان دوران باقی مانده است. این بازار تمام روزها به جز تعطیلات رسمی و مذهبی باز است. 
ساعات کار: 
همه روزه جز یکشنبه ها: ۸ تا ۱۹:۳۰
یک شنبه: ۱۰ تا ۱۸
آدرس: ترکیه، استانبول، فاتح، رستم پاشا

 بازار آراستا (Arasta Bazaar)

بازار آراستا برخلاف بازار بزرگ، بازاری ساده، سنتی و کوچک می‌باشد که در آن حدود ۴۰ مغازه مختلف در دو طرف خیابان وجود دارد. گشت و گذار در بازار آراستا، ارمغانی از رو به رو شدن با صنایع دستی و اجناس سنتی استانبول است که دیدن شان خالی از لطف نیست.
 
این بازار، بازاری دوست داشتنی در قلب محله تاریخی سلطان احمد بوده و درست در پشت مسجد مشهور آبی و دقیقا در کنار کاخ موزه اعظم موزائیک قرار گرفته است. بنابراین می توانید گردش در بازار آراستا را به بعد از بازدید از مسجد و موزه موکول کنید. 
از جمله چیزهایی که در این بازار وجود دارد می توان از مواردی چون: قالیچه، جواهرات، صنایع دستی ترکی، ظروف سرامیکی، چشم نظر و ... نام برد.
ساعات کار: ۹ تا ۱۹
آدرس: ترکیه، استانبول، فاتح، محله سلطان احمد

بازار صحفلار (Sahaflar bazaar)

یکی از چیزهایی که در فراوانی و شلوغی های خیابان استانبول نخواهید یافت، کتاب است! اما این بازار سنتی کتاب فروش ها در محله بایزید، بهشتی برای دوست داران کتاب های قدیمی است. بازار صحفلار، دنیایی عجیب از کتاب های مختلف است که در میان بازار بزرگ و مسجد بایزید واقع شده و در زیر چتری از درخت های شاه بلوط و اقاقیا جان گرفته است. در کنار این بازار قرن پانزدهمی، یک باغ چایی نیز وجود دارد که بازار صحفلار را به مکانی دنج و دوست داشتنی برای شاعران و دوست داران ادبیات و محققان قرن بیستم تبدیل نموده است.
بازار صحفلار هم اکنون در خود ۲۳ کتابفروشی مختلف را جای داده است و در آن می توانید انبوهی از کتاب ها و رمان های خارجی، خوشنویسی ها و کتاب های خطی و ادبیات مقدس را ببینید. این بازار همه روزه به جز تعطیلات رسمی و مذهبی باز است.
ساعات کار: ۷:۳۰ تا ۱۹
آدرس: ترکیه، استانبول، بایزید، محله بایزید

 شنبه بازار بشیکتاش (Beşiktaş Bazaar)

بشیکتاش یکی از محله های اروپایی استانبول محسوب می‌شود که در کنار بسفر واقع شده و برخی از مهم ترین جاذبه های این شهر تاریخی، همچون کاخ دولمه باغچه را در خود جای داده است.  بشیکتاش هر هفته میهمان شنبه بازاری چند طبقه و پویاست که در عرض یک روز به مکانی دیگر تبدیل می شود. در این شنبه بازار با دسته های مختلفی از جواهرفروشان، فروشندگان مواد غذایی تازه و لباس های پر نقش و نگار و متنوع و روسری های زیبا رو به رو خواهید شد.
در طبقه اول این شنبه بازار می توانید به خرید مایحتاج خوراکی خود بپردازید و در طبقه دوم هرگونه لوازم خانگی و پوشاک و هر چه را که تصور کنید در آن خواهید دید.
در انتها می توانید در کافه کوچک شنبه بازار بشیکتاش نفسی تازه کنید و برای بازگشت انرژی خود را بازیابید.
ساعات کار: ۶ تا ۱۸
آدرس: ترکیه، استانبول، بشیکتاش، خیابان نوژتیه

چهارشنبه بازار فاتح  (Fatih Çarşamba Bazaar)

مثل بسیاری از بازارهای محلی، در چهارشنبه بازار فاتح حجم انبوهی از اجناس و خوراکی مختلف را مشاهده خواهید کرد که قیمت‌های بسیار پایینی دارند. در این چهارشنبه بازار همان طور که از یک بازار محلی می توان انتظار داشت، همه چیز از لباس و پوشاک بگیرید تا انواع پارچه بافته ها و لوازم خانه یافت می‌شود. همچنین مثل تمام دیگر بازارهای جذاب محلی، یک ردیف از دست فروش ها وجود دارند که محصولات تازه غذایی خود را ارائه می کنند که کم تر جایی می توانید گیر بیاورید.
از مزیت های بزرگ این چهارشنبه بازار قیمت های پایین و بسیار مناسبش است و اگر به قصد خرید مواد خوراکی می روید، ساعات نخستین روز را به این کار اختصاص دهید.
پیشنهاد ما برای شروع گردش در این بازار رنگارنگ، خیابان یوسف ضیاپاشاست، پس از این خیابان باقی مغازه ها را می توانید یک به یک بگردید. 
ساعات کار: ۹ تا ۱۷:۳۰
آدرس: ترکیه، استانبول، فاتح، محله علی کوچوک

سه شنبه بازار کادیکوی (Kadıköy Salı Bazaar)

کادیکوی بازار بزرگ و وسیعی در بخش آسیایی شهر دوست داشتنی استانبول است که هر سه شنبه بر پا می شود. با مترو و اتوبوس به راحتی می توانید خود را به این بازار محلی برسانید و در زیر ردیف های طولانی سایبانهای سفید رنگش به گردش خرید طور بپردازید. در این سه شنبه بازار محلی فروشنده های آواز خوان را می بینید که مردم را به خرید اجناس رنگی و جذاب خود دعوت می کنند. 
در سه شنبه بازار کادیکوی نیز همه رقم چیزی را می توانید گیر بیاورید، از میوه ها و سبزیحات تازه بگیرید تا لباس ها و پوشاک مختلف. اگر صبح زود به سراغ این سه شنبه بازار بروید، می توانید بهترین جنسی را که پیدا می شود تهیه کنید و اگر صبر کنید تا بازار از جمعیت خالی شود، گرچه شاید آن چیزی را که می خواهید گیر نیاورید، اما قطعا همان را با نصف قیمت می توانید بخرید.
ساعات کار: ۹ تا ۲۰
آدرس: ترکیه، استانبول، کادیکوی، خیابان ماندیرا شماره ۱، حسن پاشا

چهارشنبه بازار یشیلکوی (Yeşilköy Çarşamba Bazaar)

چهارشنبه بازار دیگری در شهر استانبول وجود دارد که این بار در منطقه یشیلکوی استانبول قرار دارد. این محله به سبب فضای سبز بیش تر و کیفیت بالاترش شناخته شده است. در کوچه این چهارشنبه بازار باکلاس، غرفه هایی با اجناس درجه یک خواهید دید که با نظم و ترتیب قابل توجهی در کنار هم قرار گرفته اند. 
در کل چهارشنبه بازار یشیلکوی فضایی حدود ۱۲ هزار متر مربع را در برگرفته و در این فضای وسیع حدود ۲۰۰۰ غرفه خواهید دید. در غرفه های این چهارشنبه بازار مغازه های گل فروشی، چایخانه و لوازم آرایش به چشم می خورد. 
در اکثر غرفه ها برای خرید می توانید از کارت اعتباری استفاده کنید.
توجه داشته باشید که قیمت ها در چهارشنبه بازار یشیلکوی قدری از دیگر بازارهای محلی و سنتی استانبول بالاتر است. 
ساعات کار: ۹ تا ۱۹
آدرس: ترکیه، استانبول، بارکیکوی، خیابان ضیا اردم، یشیلکوی

شنبه بازار باکیرکوی (Bakırköy Bazaar)

یکی از بزرگ ترین و شلوغ ترین بازارهای محلی استانبول، شنبه بازار باکیرکوی است که در نزدیکی فرودگاه آتاتورک قرار گرفته و طولی چندین کیلومتری دارد. می توان گفت مردم از تمام استانبول، محلی و یا گردشگر به این شنبه بازار می آیند تا لباس هایی با قیمت مناسب، لوازم خانه، جواهرات و بسیاری چیزهای دیگر را در آن بیابند. نکته قابل توجه ماجرا این جاست که می توانید اجناس برندی را ببینید که واقعا مارک دار نیستند و به همین دلیل قیمت های پایینی دارند. 
انواع خوشمزه ها، لباس، جواهرات و ... از جمله چیزهایی است که در شنبه بازار باکیرکوی خودنمایی می‌کنند.
ساعات کار: ۹ تا ۱۹
آدرس: ترکیه، استانبول، باکیرکوری، عثمانیه، کنار ایستگاه مترو، شنبه بازار باکیرکوی

 بازار اولوس (Ulus Market)

بازار اولوس که با نام بازار سوسایتی (بازار جامعه) هم معروف است، به سبب انواع اجناسش شهرت دارد، یعنی در این بازار محلی هر دو نوع اجناس برند و غیر برند را خواهید یافت. البته این بازار یک بار در سال ۲۰۱۵ به سبب شلوغی و هجمه ای که به محله اولوس استانبول افزوده بود، تعطیل شد، اما پس از یک غیبت طولانی، مکانی ثابت را درست در مقابل جای قبلی برای این بازار هفتگی در نظر گرفتند. خوب است بدانید که تعطیلی بازار اولوس برای یک مدت، باعث نشده که این بازار اجناس برند خود مانند گپ، آدیداس، بربری و لوئیس ویتون را از دست بدهد. 
ساعات کار: ۸ تا ۱۹:۳۰
آدرس: ترکیه، استانبول، اورتاکوی، خیابان جاییر، خیابان دروبویو