صنعت توريسم در کوير در ايران| جاذبه‌هاي گردشگري کوير ايران

گردشگري کوير در ايران پاييز و زمستان فصل رفتن به کوير است، گرماي هوا ديگر رخت بربسته و ميتوان خود را به هواي دلچسب و آسمان‌هاي پرستاره کوير مهمان کرد. کويرهاي ايران در پاييز و زمستان، تجربه‌اي گرم براي روزهاي سردند و از آنجا که ايران کشوري گرم و خشک است، تا دلتان بخواهد دشت هاي کويري در گوشه و کنار ايران و به خصوص مرکز آن گسترده شده‌اند، از کوير لوت که گرمترين نقطه زمين است تا کوير مرنجاب که عاشقان زيادي دارد، جايي که ميتوان سکوت و تجربه راه رفتن روي رمل‌هاي کويري و تماشاي آسماني که انگار به زمين دوخته شده را داشت. البته که بايد راه بلد هم بود و تجهيزات هم به همراه داشت، چراکه سفري است سخت.

در مناطق دشتي بويژه نواحي خشک و بياباني، منابع طبيعي تجديد شوند يا معادن تجديدپذير بسياري در مساحت و قطعات کوچک و بزرگ وجود دارند، مانند انواع نمک هاي انواع کويرها (نمکزارها) يا ماسه هاي بادي به صورت رشته تپه هاي طولي شکل به هم پيوسته که طول آنها تا 200کيلومتر و ارتفاع آنها «ماسه بادي انباشته شده» تا 475متر هم مي رسد، مانند ماسه ها يا رشته تپه هاي ماسه اي واقع در شرق لوت که به ريگ يلان معروف است و همينطور ديگر رشته تپه هاي ماسه اي به هم پيوسته کشور مانند ريگ جن (در جنوب دشت کوير)، ريگ شتران(بين طبس و يزد) ريگ دهلي (سرراه بم به سمسور در بلوچستان) ريگ اسپکه در بلوچستان، ريگ کاشان (آران و بيدگل) و ديگر رشته تپه هاي ماسه اي طولي (ريگها). اما در مناطق مختلف خشک و بياباني ديگر انواع تپه هاي ماسه اي به اشکال مختلف (هلالي شکل، شمشيري شکل و غيره) وجود دارند که هم از اشکال زيبا برخوردارند و هم تمام نشدني (منابع طبيعي تجديد شونده)اند زيرا جايگزين مي شوند، يا از بين نمي روند. تپه هاي ماسه هاي بادي، هم زيبا هستند و هم موارد استعمال گوناگون دارند. تاکنون حدود 20مورد استفاده از ماسه بادي کشف شده است. بنابراين، ماسه هاي بادي هم از منابع مهم اقتصادي (منابع طبيعي تجديد شونده) و هم از عوامل مهم و اشکال زيباي جاذبه توريستي هستند، ضمن آن که تپه هاي ماسه اي محل اسکي بياباني نيز هستند.

کوير لوت، زيباي خفته

به تصور عامه، کوير جايي ميان مرگ و زندگي است و حتي نگاه‌کردن به پهنه گسترده آن که هيچ موجود زنده‌اي در آن ديده نمي‌شود، بذر ترس و دلهره را در دل برخي مي‌کارد اما به گفته همه کويرروندگان، اين پهنه بيگانه با واژه‌هايي چون گل، شبنم و آشنا با شن و سنگريزه و توفان‌هاي وهم‌انگيز، چيزي جز زندگي مطلق نيست.

بيابان يا به تعبير درست‌تر کوير لوت، با 80 هزار کيلومترمربع مساحت، پهناي وسيعي از خاک کشور را دربرگرفته است که در بخش شمالي آن کوهستان و در بخش مياني آن دشتي زيبا قرار دارد و مشرف‌بودن دو رشته کوه بلند به اين نواحي بياباني، تپه‌هاي ماسه‌اي فراواني را به وجود آورده که از شمال خاوري به جنوب امتداد يافته و بلندي آنها گاهي به 400متر نيز مي‌رسد و در ميان استان‌هاي خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان و کرمان واقع شده است.

روستاي مصر

روستاي مصر در 45 کيلومتري شرق شهرستان جندق و در 30 کيلومتري شمال شهرستان خور از توابع استان اصفهان قرار دارد . مو قعيت جغرافيايي روستا 04/34 شمالي و 47/54 شرقي مي باشد .

روستاي مصر بدليل قرار گرفتن در جنوب کوير بزرگ داراي آب و هواي گرم و خشک مي باشد . جمعيت اين روستا بر طبق آخرين سرشماري 120 نفر مي باشد و مردم اين روستا از طريق کشاورزي و دامداري امرار معاش مي کنند . مهمترين محصولات اين روستا زعفران و گندم مي باشد . اين روستا داراي دفتر مخابرات است و برق روستا از طريق ژنراتور ديزلي تامين مي شود .

 روستاي خور

در استان خراسان جنوبي و بين شهرهاي بيرجند و طبس، روستايي به نام «خور» وجود دارد که نبايد آن را با شهري به همين نام که معروف به خور و بيابانک است، اشتباه گرفت. اين روستا که همچنان جمعيت و رونق خود را حفظ کرده و بسياري از مراسم آييني اش هنوز برقرار است، معماري و بافت هوشمندانه اي دارد. کوچه هاي پرپيچ و خم، خانه هاي متراکم و بادگيرهايي که همگي به خاطر شرايط اقليمي منطقه است، از ويژگي هاي اين روستا به شمار مي رود.

شهداد، گنج نهفته در لوت

در ميان زيبايي‌هاي کوير لوت که خود گنجي بسيار عيان براي همگان است، گنجي ديگر نهفته شده که شايد وارثان آن، خود ندانند که صاحب چنين ثروتي عظيم هستند.

کوير شهداد و کلوت‌هاي شگفت‌انگيز آن، همان گنجي است که مردمان استان خشک و بياباني کرمان، صاحبان اصلي آن محسوب مي‌شوند. کرمان با داشتن بخش عمده‌اي از کوير لوت، مهد شگفتي‌هاي کويري است که کلوت‌هاي شهداد که پديده‌هايي کاملا طبيعي هستند، سهم عظيمي در اين شگفت‌انگيزي دارند.

منطقه شهداد و کلوت‌هايش جزو گرم‌ترين نقاط کره زمين محسوب مي‌شود. گرما در اين منطقه، چنان است که لاشه حيوانات تجزيه نمي‌شود چرا که قدرت آفتاب به حدي است که لاشه پيش از تجزيه‌شدن توسط باکتري‌ها، خشک مي‌شود.

کلوت‌هاي کوير شهداد که خاص‌ترين جاذبه‌هاي طبيعي اين منطقه محسوب مي‌شوند و در زمره بزرگ‌ترين عارضه‌هاي کلوخي طبيعي دنيا و منحصربه‌فردترين عوارض کويري جاي گرفته‌اند، در فاصله 130کيلومتري نهبندان و 40کيلومتري شرق و شمال شرق شهداد قرار گرفته و طول متوسط آنها 145 کيلومتر، عرض متوسط آنها 80 کيلومتر و مساحت آنها بيش از 11 هزار کيلومتر مربع است. البته فراموش نکنيد که سفرکردن به کوير به‌ويژه کوير شهداد که هيچ موجودي اعم از حيوان و گياه و حتي باکتري‌ها در آن زندگي نمي‌کند، بدون راهنما و افراد باتجربه بسيار خطرناک است چرا که امکان گم‌شدن در ميان کلوت‌هاي اين شهر خيالي بسيار زياد است.

روستاي ليقوان در تبريز

تبريز از جمله شهرهاي شمالي کشورمان ايران است که با توجه به شرايط جغرافيايي که دارا هست، حتي در گرمترين روزهاي سال هم داراي آب و هواي خنک تري نسبت به بقيه ي شهرها مي باشد. اين شهر که در شمال غربي ايران واقع شده جاذبه هاي گردشگري و طبيعي بسياري دارد که هر کدام سالانه افراد زيادي را به سمت خود جذب مي کند،
پژوهشگران تاريخ و فرهنگ آذربايجان شرقي در رابطه با روستاي ليقوان در تبريز گفته اند که پرجمعيت و بزرگترين روستاهاي آذربايجان شرقي است، که در دره اي با صفا و دامنه کوه هاي سهند واقع شده است روستاي تاريخي ليقوان مي باشد.
روستاي ليقوان در تبريز يکي از روستاهاي آذربايجان شرقي است که در 36 کيلومتري شرق تبريز و 24 کيلومتري جنوب شهرستان باسمنج در دامنه کوه سهند قرار گرفته است و پس از گذر از روستاهاي هروي و بيرق روستاي ليقوان قرار گرفته است که منطقه اي خوش آب و هوا و سرسبز است. به گفته پژوهشگران تاريخي و فرهنگي آذربايجان شرقي روستاي ليقوان در تبريز يکي از زيباترين، پرجمعيت و بزرگترين روستاهاي آذربايجان شرقي است که در دره اي با صفا و دامنه کوه هاي سهند واقع شده است روستاي تاريخي ليقوان مي باشد

کوير مرنجاب در شمال شهرستان آران و بيدگل

کوير مرنجاب آران و بيدگل در شمال شهرستان آران و بيدگل در استان اصفهان قرار دارد. اين کوير از شمال به درياچه نمک آران و بيدگل، از غرب به کوير مسيله و درياچه هاي نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کوير بند ريگ و پارک ملي کوير و از جنوب به شهرستان آران و بيدگل محدود مي شود.کوير مرنجاب
ارتفاع متوسط کوير مرنجاب از سطح آبهاي آزاد در حدود 850 متر مي باشد و بلندترين نقطه اين جزيره در حدود 880 متر بالاتر از سطح درياي آزاد مي باشد و لازم است ذکر شود امنيت، اعتدال نسبي، تنوع جاذبه هاي گردشگري، تنوع گونه هاي جانوري و پوشش گياهي مناطق کويري فضاي مناسبي را جهت گردشگري و سرمايه گذاري در اين منطقه فراهم نموده است و گردشگران بسياري را به اين منطقه مي کشاند. قسمت عمده اين کوير پوشيده از تپه هاي شني و ريگزار است. کوير مرنجاب از نظر پوشش گياهي بسيار غني است. عمده پوشش گياهي منطقه شامل گياهان شور پسند از جمله درختهاي گز و تاق و بوته هاي قيچ است.

کوير ريگ زرين

در استان يزد و در 40 کيلومتري کوير بافق، يکي از زيباترين و بهترين کوير هاي ايران با نام کوير ريگ زرين واقع شده است.
اين کوير که با نام مغستان نيز شناخته مي شود به سبب دارا بودن شن هاي روان و ريز، داراي منظره هاي زيباي فراوان بوده که سبب شده به يکي از بهترين بيابان هاي ايران بدل شود.
کوير ريگ زرين بسيار پر مخاطب بوده و افراد فراواني اين بيابان را براي قدم زدن بر روي شن هاي روان آن و ثبت تصاويري خاص و منحصر به فرد انتخاب مي کنند.