جاذبه های تفلیس

تفليس پايتخت گرجستان

شهر تفليس بزرگترين شهر گرجستان مي باشد که حدود 1.5 ميليون نفر جمعيت دارد و پايتخت گرجستان است. رود متکواري از وسط اين شهر عبور مي کند که در قرن 5 ميلادي توسط و اختانگ يکم پادشاه گرجستان باستان يا همان ايبريا شهر تفليس، بنيان‌گذاري شده و به سبب چشمه‌هاي آب گرم آن تبيليسي نام گذاري شده است. اين شهر در 120 کيلومتري رشته کوه قفقاز و 250 کيلومتري درياي سياه قرار گرفته است. تفليس به علت قرار گرفتن در محل تلاقي راههاي مهم هميشه داراي اهميت بوده و همين ويژگي‌ها سبب گسترش و توسعه شهر شده است. جاذبه هاي گردشگري گرجستان بسيار زيادند و ما در اين مطلب جاذبه هاي گردشگري تفليس گرجستان را به شما معرفي مي کنيم.

کليساي جامع تثليث:
يکي از مهمترين کليساهاي فرقه ارتدکس مسيحيت است که بين سال هاي 1995 و 2004 در شهر تفليس ساخته شد. از اين کليسا با عنوان سامبا (Sameba) نيز ياد مي کنند که همان معادل تَثليث در زبان گرجي ست. همان طور که حتما متوجه شده ايد، اين کليسا قدمت چنداني ندارد؛ اما با اين حال، در همين مدت کوتاه، اعتبار قابل توجهي کسب کرده و به يکي از محبوب ترين جاذبه هاي تفليس و به نوعي به نماد شهر بدل شده است. رياست اين کليسا را پاترياک کنوني گرجستان، يعني ايلياي دوم (Ilia II) بر عهده دارد که رهبر کليساي ارتدکس گرجي نيز شمرده مي شود.

آشنايي با درياچه لاک پشت تفليس | Turtle Lake
درياچه لاک پشت يا درياچه کورک (Cork Lake) در نواحي جنوب غربي شهر تفليس واقع شده است. اين درياچه زيبا 686.7 متر از سطح دريا ارتفاع دارد و در شيب هاي شمالي کوه متاتسميندا (mtatsminda) جاي خوش کرده است. قرار گرفتن در منطقه اي مرتفع، چشم انداز منحصر به فردي را در اين جا سبب شده که انگيزه بازديد از آن را دو چندان مي کند. آب اين درياچه از طريق رود ورزيس‌خووي (VarazisKhevi) تامين مي شود که يکي از شاخه هاي رود کر (Kura) است؛ اما آب باران و همچنين، چشمه هاي زيرزميني نيز در تامين آب درياچه لاک پشت بي تاثير نيستند. شايد براي تان جالب باشد که اين درياچه در وهله اول، بر اثر لغزش يا رانش زمين پديد آمده است؛ اتفاقي که دليل حضور بسياري از درياچه هاي کره زمين از جمله درياچه هاي چورِت و گهر در کشورمان به شمار مي رود.

شهر سنگي گرجستان

زماني که شما از شهر سنگي بازديد مي کنيد، مي توانيد خودتان را در قرن هاي بسيار دور تجسم کنيد و از فضاي تاريخي که بر اين محيط حاکم است لذت ببريد. در نگاه اول شايد از هيبت شهر سنگي خشک تان بزند و محو شمايل عجيب غارها شويد. هر کدام از دهانه هاي ورودي اتاقک ها که در دل صخره ها تراشيده شده اند انسان را به ياد شکل خاصي مي اندازند و چيزي را در ذهن تداعي مي کنند. حتا ممکن است با تماشاي بعضي از غارها به ياد سر انسان و حالتي که دارد بيفتيد.

شهر سنگي اوپليستسيخه | Uplistsikhe
يکي ديگر از جذابيت هاي گشت و گذار در شهر سنگي، هم نشيني سازه هايي از آيين پاگان و مسيحيت در کنار يکديگر است. در اين جا نمونه هاي جالبي از معماري و اشياي مربوط به آيين پاگان ديده مي شود و همچنين، کليساهايي نيز در اين منطقه به چشم مي خورد.

کارتليس دِدا به معناي مادرِ کارتلي (گرجستان)، يک مجسمه بر فراز بلندي هاي اطراف شهر تفليس پايتخت گرجستان، و بر روي ‘تپه هاي سولولاکي‘ بنا شده و تقريباً از تمام نقاط شهر قابل رويتِ. امروز ‘مادر گرجستان’ به نمادي براي تفليس تبديل شده. اکثر کشورهاي شوروي سابق مثل ارمنستان و گرجستان داراي مجسمه مادر هستند. تنديسي ?? متري از آلومينيوم که تقريبا از هر جاي تفليس ديده مي شه. اين تنديس نشان دهنده زني با شمشيري در يک دست و کاسه اي در دست ديگر است. کاسه براي پذيرايي از کساني که با دوستي وارد گرجستان ميشن و شمشير براي آن ها که با دشمني وارد ميشن. اين مجسمه يکي ديگر از جاذبه هاي توريستي تفليس به شمار ميره.
ساخت اين مجسمه در سال 1958 و به مناسبت هزار و پانصد سالگي شهر تفليس، توسط يک مجسمه ساز گرجي به نام الگوجا آماشوکلي انجام شده.

ساحل سحر آميز:
مناطق ساحلي گرجستان از ديرباز پذيراي هزاران جهانگرد در هر فصلي از سال بوده است . در دوران شوروي سابق اين منطقه از بهترين نقاط تفريحي امپراطوري شوروي شناخته مي شد و هنوز آثار مربوط به تفريح گاه هاي سران کشور شوروي سابق در اين مناطق وجود دارد در نزديکي بندر باتومي منطقه اي قرار دارد به نام اورکي که به آن ساحل، ساحل سحر آميز يا ساحل مغناطيسي گفته مي شود . باور بر اين است که شنا کردن در اين منطقه و آفتاب گرفتن بر روي شن هاي ساحلي منجر به درمان بيماريهاي شخص مي شود. بر اساس تحقيقات دانشگاه اورکي گرجستان ترکيبات ماسه هاي ساحل اين منطقه حاوي مواد معدني ويژه اي مي باشد که اثرات درماني آن در مورد بيماريهاي قلبي ، عروقي و عصبي به اثبات رسيده است. بر اساس اين مطالعات تنها دو منطقه در جهان شناخته شده است که چنين خواصي در آن وجود دارد. چند روز استراحت و تفريح در اين منطقه ميتواند عامل درمان يا پيشگيري از بسياري بيماريها باشد.کوهستان هاي گرجستان سرچشمه رودهاي متعددي مي باشد و عبور رودخانه از شهرها و و روستاهاي اين کشور سيماي آنها را ديدني تر ساخته است

در بخش قديمي تفليس (تفليس قديم)، جاذبه هاي گردشگري بيشتري از تفليس جديد دارد. در باريک‌ ترين بخش از دره تفليس، قلعه ناريکالا قرار دارد که متعلق به  قرن هفدهم است. با عبور از محله ها و خيابان هاي باريک و تنگ تفليس قديمي، با وجود مغازه‌هاي کوچک، احساس مي‌کنيد که در روستا هستيد؛ با اين حال که زياد هم از مرکز شهر فاصله نداريد. در تفليس هنوز هم مي توانيد دست‌ فروش‌ها را در اطراف ايستگاه مترو ببينيد که محصولات ييلاقات گرجستان نظير ميوه، سبزي، پنير و آجيل تازه را مي فروشند.

پل صلح در امتداد رودخانه کور در تفليس پايتخت گرجستان کشيده شده، اين پل در امتداد 50 متري بر روي رودخانه کور به دستور شهرداري تفليس ساخته شد و افتتاح رسمي آن در ماه مه سال 2010 انجام گرفت. اين پل همچنين چشم اندازي خيره کننده به کليساس مِتِخي، قلعه ناريکالا و مجسمه بنيانگذار شهر واختانگ گرگاسالي، پل باراتاشويلي و دفتر رياست جمهوري را ارائه مي دهد. اين پل با طرح يک حيوان دريايي از شيشه و فولاد ساخته شده وداراي سيستم نورپرداي بسيار جذابي در هنگام شب مي باشد. چراغ هاي به کار رفته در آن دقيقاً 90 دقيقه قبل از غروب آفتاب روش مي شوند و منظره شگفت انگيزي از انعکاس نور در آب رودخانه را ايجاد مي کنند.

آتشکده تفليس در خيابان گومي و محله تفليس قديم قرار گرفته است. اين آتشکده در سال 2007 تحت عمليات بازسازي و مرمت قرار گرفت و خوشبختانه کار مرمتش با موفقيت به پايان رسيد. آجرکاري هاي قديمي اين آشکده کاملاً پاکسازي و در برخي از مکان ها با احتياط تعمير شدند. آتشکده ها و معابد آتش زرتشتيان به ويژه در خارج از اين بسيار نادرند پس بايد در حفظ و نگهداري آنها کوشا بود. با توجه به نشانه هاي تاريخي گمان مي رود قدمت اين معبد به قرن پنجم تا هفتم بازگردد. از اين مکان به عنوان مسجد اما با همان نام آتشکده استفاده مي کنند. زمان ساخت اين آتشکده به زمان حکمراني ايران بر تفليس باز مي گردد زمانيکه دين مردم اين سرزمين زرتشت بود. خوشبختانه اين مکان بعد از قرن هفتم و در زمان حمله اعراب به ايران جان سالم به در برد. قسمت بيروني آتشکده با آجرهاي مکعبي با اندازه جانبي 6 متري پوشيده شده اند. براي اين مکان پله هايي در نظر گرفته شده که شما را به سمت درب هاي چوبي غول پيکر هدايت مي کند. در نگاه اول حياط آتشگاه مانند يک حياط ساده خانگي است اما با چرخش به سمت راست به داخل آتشگاه هدايت خواهيد شد و به عظمت آن پي خواهيد برد. هيچ پنجره اي در اين مکان يافت نمي شود اما  قوس هاي روباز جاي خالي پنجره ها را به طور کامل پر کرده اند.

قلعه ناريکالا
قلعه‌اي با شکوه و به جامانده از قرن چهارم که در شهر تفليس قرار گرفته است. اين قلعه که توسط پارس‌ها ساخته شده است، به خوبي نمايانگر تاريخي بودن و فرهنگ غني کشور گرجستان است. قلعه ناريکالا يکي از قلعه‌هاي اصلي کشور گرجستان به حساب مي‌آيد که در آن زمان براي محافظت از شهر ساخته شده بود و هم اکنون يکي از جاذبه هاي گردشگري گرجستان به شمار مي‌رود.