ويزا يا واديد چيست | چگونه بايد ويزا بگيريم | راهنماي اخذ ويزا

ويزا چيست؟ ‌‌ويزا مدرکي است که ضميمه گذرنامه شما مي‌شود و نشان مي‌دهد که يکي از نمايندگان دولت آن کشور در سفارتخانه يا کنسولگري‌، درخواست شما مبني بر ورود به کشور متبوع خود را بررسي و تشخيص داده است که شما داراي شرايطي هستيد که براي هدفي خاص به آن کشور وارد مي‌شويد، البته گرفتن ويزا تضمين ورود به کشور مورد نظر نيست و افسران مهاجرت در مرزها مي‌توانند از ورود مسافران به دلايل مختلف جلوگيري ‌کنند.به طور معمول ويزا در مبادي ورودي هر کشوري، نشان‌ مي‌دهد هدف سفر شما چيست، چه مدت در آن کشور اقامت خواهيد کرد و آخرين مهلتي که براي ورود به کشور مورد نظر داريد، چه تاريخي است.

انواع ويزاهاي رايج

ويزا انواع مختلفي دارد. انواع ويزاهاي رايج عبارتند از:

 

  • ويزاي يک بار ورود: تنها براي يک بار بازديد از کشور مقصد اعتبار دارد.
  • ويزاي چند بار ورود: هر تعداد ورود دلخواه در طول مدت اعتبار را براي دارنده ويزا ميسر مي‌سازد.
  • ويزاي تجاري: براي بازديدهاي کوتاه جهت انجام گفتگوها، مذاکرات و سخنراني‌ها صادر مي‌شود و به منظور استخدام شغلي اعتبار ندارد.
  • ويزاي توريستي: اجازه گردش آزادانه در سرتاسر يک کشور و عبور کوتاه مدت از مرزهاي آن به کشورهاي ديگر را صادر مي‌کند.
  • ويزاي اقامتي: اجازه اقامت طولاني مدت را صادر مي‌کند اما اجازه اشتغال را براي شخص دارنده ويزا صادر نمي‌کند.
  • ويزاي کار: مجوز اقامت و اشتغال در مشاغل معين را به مدت يک دوره کوتاه صادر مي‌کند و به نام مجوز کار هم شناخته مي‌شود.
  • ويزاي الکترونيکي: مجوزي که به جاي صدور به صورت سند رسمي يا مهر روي گذرنامه، در سيستم کامپيوتري ثبت مي‌شود.


ويزا توسط کشوري که قصد سفر به آن را داريد يعني کشور مقصد صادر مي شود. هر کشوري قوانين مخصوص خود را براي صدور ويزا دارد. تمام ويزا ها داراي يک مدت زمان مشخص هستند که شامل تاريخ شروع و تاريخ پايان مي باشند و همچنين داراي يک مدت زمان مشخص شده براي اقامت مي باشند. در تعريفي ديگر ويزا يا رويداد اجازه نامه اي است که براي سفر به کشور مورد نظر از سوي نماينده ي آن کشور به اتباع بيگانه داده مي شود و نشان دهنده ي تشخيص صلاحيت شما براي ورود به آن کشور از سوي نمايندگان دولت آن کشور مي باشد. ويزا برچسب يا مهر و يا مدرکي است که پيوست يا ضميمه ي پاسپورت مي شود.

کشور هاي بدون ويزا

متاسفانه به دليل تحريم ها تعداد اين کشور ها براي ما ايرانيان چندان زياد نيست، اما کشور هاي ترکيه، ارمنستان، گرجستان و اکوادور براي سفر گردشگري از اين نوع دسته هستند و براي سفر به اين کشور ها نيازي به اخذ ويزا نيست. اما به اين معني نيست که اصلا نبايد ويزا بگيريم بلکه در هنگام ورود به يکي از کشورهاي بالا، ويزا براي ما صادر خواهد شد. البته بهتر است قبل از هر اقدامي آخرين وضعيت کشور هاي بدون ويزا را در سايت سفارت آن کشور بررسي کنيد تا با خيالي آسوده به سفر برويد.

انواع ويزا از نظر نحوه درج در پاسپورت

ويزاها از نظر نحوه درج در پاسپورت (گذرنامه)، به 2 نوع مختلف دسته بندي مي گردند که عبارتند از:
ويزا با برچسب، در اين نوع ويزا، سفارت کشور مقصد برچسبي را در يکي از صفحات پاسپورت (گذرنامه) مي چسباند.
ويزا با مهر، در اين نوع ويزا، سفارت کشور مقصد مهري را در يکي از صفحات پاسپورت (گذرنامه) مي زند و اطلاعات در داخل آن نوشته مي شود.

اگر شخصي از ايران به دنبال سفر به کشورهاي کانادا و آمريکا باشد و براي آنجا اقدام به درخواست ويزا کند بايد ابتدا از طريق يکي از سفارتخانه هاي اين کشورها در کشورهاي همسايه (ترکيه، امارات و ارمنستان) درخواست ويزا کند. بعد از انجام امور مربوطه دو حالت ممکن است پيش بيايد؛ حالت اول اينکه با درخواست ويزاي او موافقت گردد و حالت دوم اينکه با درخواست ويزاي شخص موافقت نگردد.

در حالت اول، پس از اينکه درخواست ويزاي فرد از سوي سفارت مورد قبول قرار مي گيرد، دو کار مي توان انجام داد؛ يکي اينکه فرد بايد مجددا به آن سفارت سفر کند و شخصا ويزا را دريافت نمايد (ويزا به پاسپورتش مهر شود) و راه ديگر ساده تر اينستکه ديگر نيازي به حضور مجدد فرد در سفارت نمي باشد و مي تواند پاسپورت را از طريق نماينده اش به سفارت تحويل دهد تا نماينده اش بجاي او ويزاي او را تحويل بگيرد و در ايران تحويلش دهد. عمليات ارسال پاسپورت به سفارت و بازگرداندن آن به شخص، پيکاپ (Pick Up) يا پيکاپ ويزا ناميده مي شود.
در حالت دوم نيز شخص بايد با توجه به علتي که از طرف سفارت سبب مردود شدن درخواست تلقي مي گردد، سعي بر رفع آن برآيد و مجددا اقدام به درخواست ويزا کند.

نوع پوشش بيمه هاي مسافرتي

شايد براي شما اين سوال وجود داشته باشد که نوع پوشش بيمه مسافرتي به چه صورت مي باشد ،پوشش بيمه هاي مسافرتي به نوع کشور انتخابي براي مسافرت وابسته مي باشد امابطور کلي اين پوشش بيمه اي مشمول هزينه هاي مختلفي مثل هزينه بازگشت به کشور در موارد بيماري و يا فوت بيمه شده ، هزينه هاي مربوط به درمان متقاضي در موارد اضطراري و يا بستري شدن در بيمارستان ميباشد

تفاوت ويزا با پاسپورت

ويزا اجازه ورود به يک کشور است که توسط آن کشور مقصد صادر مي شود اما پاسپورت همانند شناسنامه سندي معتبر است که تابعيت و هويت دارندگان خود را تأييد مي کند و توسط کشوري که در آن به دنيا آمده ايد و زندگي مي کنيد صادر مي شود. يکي ديگر از تفاوت هاي ويزا و پاسپورت اين است که گردشگران هنگام برگشت به کشور خود پاسپورت را لازم دارند اما به ويزا نيازي نيست و تفاوت ديگر اينکه پاسپورت به مدت پنج سال اعتبار دارد ولي اعتبار ويزا به طور موقت توسط کشور مقصد تعيين مي شود. آخرين تفاوت اين است که براي سفر به تمامي کشورهاي خارجي داشتن پاسپورت الزامي است ولي ويزا بستگي به کشور مقصد دارد. ويزا يک مهر يا برچسب است که در پاسپورت زده مي شود و همين باعث شده بعضي گردشگران به اشتباه فکر کنند ويزا همان پاسپورت است.