گردشگري در کيش | راهنماي گردشگري و جاهای دیدنی کيش

جزيره کيش يکي از مهمترين و جذابترين مقاصد گردشگري ايران است که با مساحت کم جاهاي ديدني بسيار زيادي دارد. اگر قصد سفر به کيش داريد خوب است که قبل از شروع سفر براي بازديد از جاذبه هاي کيش برنامه ريزي کنيد.
زيبايي ها و جاهاي ديدني کيش باعث شده اند که اين جزيره لقب مرواريد خليج فارس را به خود اختصاص دهد.

کيش جزيره اي 90 کيلومتري در خليج فارس که بسياري از گردشگران ايراني هرساله خود را به آن مي رسانند در روزگاران قديم نيز به عنوان يک منطقه تجاري بين چين، ايران و اروپا بوده است. اين جزيره با امکانات فراواني که دراد و همچنين طبيعت زيبا، ساحل هاي مرجاني و بازارهاي مختلف همه از دلايلي هستند که مي توان براي جايگزيني اين جزيره به جاي سفر به خارج کشور آورد.
جاذبه هاي گردشگري کيش بسيار زياد هستند که برخي از آن ها بيش از ديگر جاذبه ها براي گردشگران آماده سازي شده اندو البته تبليغات گسترده اي نيز روي آن ها انجام شده است. اين درحالي است که برخي از محل هاي آن همچنان بکر و يا کمتر دست خورده باقي مانده است.

بوستان آهوان

بوستان آهوان کيش يکي از جذاب ترين جاهاي ديدني کيش است، اين بوستان با زميني به مساحت 2 هکتار در انتهاي خيابان فردوسي جزيره کيش واقع شده است. در اين بوستان به غير از آهو چند گونه هاي ديگري از حيوانات مثل شير، روباه، شغال، ميمون، گوزن و انواع پرندگان نيز نگهداري مي شوند، ولي آهوها برخلاف ساير حيوانات که در قفس نگهداري مي شوند، به صورت آزادانه در اين پارک زندگي مي کنند. کودکان علاوه بر مشاهده اين حيوانات زيبا مي توانند از وسايل بازي موجود در اين پارک نيز استفاده کنند.
 اين كشتي در سال 1322 شمسي توسط شركت ويليام هاميلتون به وزن 7061 تن و به طول 136 متر در بندر گلاسكو در اسكاتلند ساخته شد و در روز 4 مرداد 1345 به هنگام بازگشت از ايران، در سفر دريايي خود به كشور يونان در عرض جغرافيايي 20و 26 درجه شمالي و طول جغرافيايي 53 و 56درجه شرقي به گل نشست و هشتاد روز تلاش اورينوكو، يدك‌كش هلندي براي بيرون كشيدن اين كشتي به ثمري نرسيد. تلاش‌هاي ناموفق زيادي براي بيرون كشيدن آن انجام شد و به ناچار سرنشينان كشتي مجبور به ترك آن شدند و بار آن تخليه شد، چرا كه عمليات بيرون كشيدن كشتي از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نبود. اطلاعات بدست آمده از شركت بيمه لويدز لندن نشان دهنده اين است كه اين كشتي در زمان به گل نشستن متعلق به كشور يونان و بنام كولااف بوده است. اين كشتي در ابتدا "شيپور امپراتور" سپس "ناتوراليست" و در سال هاي بين 1338 تا يكسال قبل از توقف، در مالكيت خطوط كشتيراني ايران با نام‌هاي "سيروس فارس"‌، "همدان" در تردد بوده است.
اگر دلتان تفريحات دريايي را يک جا مي‌خواهد، راه اسکله تفريحي جزيره را در پيش بگيريد. در اسکله تفريحي کيش مي‌توانيد ماهيگيري کنيد يا ماهيگيري بقيه را تماشا کنيد، از داخل قايق‌هاي شيشه‌اي ماهي‌ها را نگاه کنيد يا با آنها در جزيره دور بزنيد. جت اسکي، قايق‌هاي پدالي (با ظرفيت چهارنفر)، قايق‌هاي ماهيگيري، قايق‌هاي پارويي، سه چرخه‌هاي آبي، امکانات غواصي، از جمله هيجانات اسکله تفريحي کيش است. اسکله تفريحي کيش انتهاي بلوار دريا قرار گرفته.

پارک ساحلي مرد ماهيگير با مجسمه 12 متري از مردي که تورش را به سمت دريا گرفته است، ديدني‌هاي کيش را دوچندان مي‌کند. براي رفتن به پارک ساحلي مرد ماهيگير بايد به کرانه شرقي جزيره برويد. ساحل پارک مرد ماهيگير يکي از جاهاي جزيره است که خيلي‌ها براي درست کردن مجسمه‌هاي شني انتخابش مي‌کنند.

شهر زير زميني کاريز، با قدمتي 2500 ساله، در عمق 16 متري زمين قرار گرفته است. اين قنات که در گذشته آب آشاميدني اهالي را تامين مي‌کرده؛ حال به مکاني بسيار جالب و زيبا براي تفريح تبديل شده و به کاريز کيش معروف است.ويرانه‌هاي شهر باستاني حريره، که در شمال جزيره‌ي کيش قرار گرفته؛ با قدمتي باستاني، يکي از آثار ثبت ملي ايران است. اين شهر باساني، مجموعه‌اي بسيار جذاب از ساحل، خانه‌ي اعياني، حمام، مسجد و قنات‌ است که قدمتش به سده‌ي 5 تا 10 هجري مي‌رسد. در سفر به کيش  بازديد از اين اثر باستاني، خالي از لطف نيست.

غواصي در کیش

چه چيزي بهتر از آنکه بتوانيد به اعماق آب هاي خليج فارس برويد و در کنار ماهي هاي رنگارنگ و آبزيان ديگر به گشت و گذار بپردازيد؟ اگر به دنبال چنين فرصتي هستيد حتما به کيش سر بزنيد. پوشش مرجاني جزيره در سواحل شرقي آن از جمله جذابيت هاي کيش هستند که وسوسه غواصي را به جان افراد مي اندازند. از ديگر فعاليت هايي که در کنار غواصي مطرح مي شوند، مي توان به موارد زير اشاره کرد:

  • اسنورکلينگ: غواصي سطحي که به وسيله ماسک غواصي، يک لوله تنفسي و باله‌هاي غواصي صورت مي گيرد.
  •  
  • نايت دايو: غواصي در شب که جلوه اي تازه از دنياي زير آب را به شما مي نماياند.
  • عکاسي ماکرو: نوعي عکاسي از نماي نزديک و معمولا از سوژه‌هاي کوچک است.

 تم پارک آبي اوشن در زميني به مساحت حدودا 6 هکتار در جزيره کيش بنا شده است. تم پارک آبي اوشن کيش، در واقع اولين تم‌ پارک آبي ايران و همچنين اولين پارک آبي رو باز در ايران محسوب مي شود و داراي بروزترين و پيشرفته ترين تجهيزات و امکانات روز دنيا مي باشد. طراحي اين پارک از سال 89 در جزيره کيش با طرح اوليه اي از طرف يک شرکت کانادايي آغاز شد. اين پارک ظرفيت پذيرش روزانه 3 هزار و 300 نفر را دارا مي باشد.

شب هاي کيش با برنامه هاي زنده و متنوع

يکي از تفريحات سالم ديگر در جزيره کيش استفاده از برنامه هايي است که به صورت کاملا زنده در شب ها اجرا مي شود. به دليل گرماي بيش از حد آفتاب در روز، از غروب به بعد، چنين برنامه هايي همچون کنسرت ها ، تئاترها و . . . نيز اجرا مي شوند. جشن هاي مختلف به مناسب هاي مختلف در شب هاي تابستان جزيره کيش برپا مي شود. اين برنامه ها از غروب آغاز و تا نيمه هاي شب ادامه خواهد داشت ، پس هر تايمي که نياز به سرگرم شدن داريد مي توانيد از اين برنامه ها نيز استفاده کنيد و وقت خود را پرکنيد.