راهنماي انتخاب کوله پشتي سفر | انتخاب خريد کوله پشتي مسافرتي

در دنياي امروز آشنايي با انواع کوله پشتي و داشتن مدل هايي که به کارتان مي آيد بسيار مهم است. هميشه بايد وسيله اي براي حمل لوازم ضروري داشته باشيد. از ساده ترين اقلام مانند غذا و لوازم آتش درست کردن در فضاي باز تا لوازم تکنيکي مورد نياز در فضاي بيرون را بايد با خود درون يکي کيسه يا وسيله اي حمل کنيد. در اين جور مواقع چه چيزي بهتر از يک کوله پشتي قابل اطمينان است؟ در اين دوران کوله پشتي هاي متعدد و متنوعي براي کارهاي مختلف و مواقع خاص طراحي شده است. مهم است که براي کار و سفر خود بهترين و مناسبترين کوله پشتي را انتخاب و خريداري کنيد.

راهنماي انتخاب کوله پشتي سفر که يکي از وسايلي است که با سفر و کوله گردي گره خورده است، تا جايي که يک نوع از گردشگري با نام گردشگري کوله پشتي در روندهاي جديد گردشگري در حال حاضر شکل گرفته و گسترش يافته است. کوله پشتي ها در همه شکل و اندازه موجودند، ولي بايد توجه کنيد چه که کوله پشتي براي سفر شما مناسب است. برخي افراد از يک کوله بسيار سبک بدون بخش هاي اضافي لذت مي برند. ديگران زوائد بيشتري را مي پسندند. حتي اگر باعث وزن اضافي شود. اکنون کوله پشتي ها با انواع مختلفي از نوارها و ساختارهاي حمايتي همراهند تا از فشار زياد بار بر کمر انسان بکاهند. در گذشته هاي دور کوله هاي ساخته شده از کرباس کتاني که با يک پوشش شمعي ضد آب شده بود، به دليل مقاومت خوبشان در برابر نفوذ آب بسيار مورد توجه بودند، اما پارچه اين کوله ها بسيار سنگين و نسبت به خراشيدگي آسيب پذير بود و اگر کاملاً خشک نمي شد و در جايي انبار مي شد، خيلي زود کپک مي زد.

جنسيت فرد در انتخاب کوله

جنسيت فاکتور بسيار مهمي براي انتخاب کوله است، چون فيزيک بدني آقايان با خانم‌ها تفاوت فراواني دارد، از همين‌رو  شرکت‌هاي معتبر کوله‌هايي ويژه بانوان طراحي مي‌کنند. کوله خانم‌ها کشيده‌تر، داراي بندهاي کوله نزديک به هم و کمربندي باريک‌تر و با شکلي قوس‌دار است که بهتر روي بدن خانم‌ها بنشيند. نکته ديگر اين‌که آقاياني هم که داراي استخوان‌بندي ريزتري هستند مي‌توانند اين کوله‌ها را نيز در موقع خريد امتحان کنند شايد براي آن‌‎ها نيز مناسب باشد.

چمدان يا کوله پشتي مسئله اين است؟

چمدان‌ها براي سفرهاي آخر هفته‌اي يا سفرهايي که براي مدت طولاني اقامت داريد بسيار خوب هستند اما وقتي شما به طور مداوم در حال حرکت هستيد قطعاً يک مکعب چرخ‌دار سفر را براي شما آسان که نمي‌کند هيچ بلکه بيشتر آزارتان خواهد داد. پس اينجاست که بايد يک کوله پشتي مناسب پيدا کنيد چراکه آن‌ها سفر را راحت‌تر مي‌کنند. مزاياي کوله پشتي در اين است که وقتي مي‌خواهيد عکس بگيريد ديگر نيازي نيست کيف خود را بر روي زمين بگذاريد که بعد فراموشش کنيد و يا نياز نيست موقع کوه‌نوردي همراه کلي عذاب از کوه بالا برويد. وقتي دوبنده‌ي آن را محکم کنيد مثل يک کوالا شما را بغل مي‌کند و هيچ مشکلي برايتان به وجود نخواهد آورد به همين سادگي.

اگر مشکل کمردرد داريد و يا به هر دليلي نمي‌توانيد از کوله پشتي استفاده کنيد حتي براي سفرهاي 2 تا 3 هفته‌اي از همان چمدان کوچک چرخ‌دار استفاده کنيد که همراه دسته‌اي بلند هستند و به شما کمک مي‌کنند تا خم نشويد و به کمرتان آسيب نمي‌رساند.

نوع برنامه يا فعاليت

هنگام خريد يک کوله پشتي نوع برنامه هاي که قصد اجراي آن را داريد، مد نظر قرار بدهيد. بدين منظور شرکت هاي سازنده کوله پشتي، براي فعاليتهاي مختلف کوله پشتي هاي مختلفي طراحي و توليد مي کنند مثل کوهنوردي، کوهنوردي فني يا آلپي، طبيعت گردي و کمپينگ، سنگ نوردي، غارنوردي و … کوله هاي طبيعت گردي: داراي جيبهاي مختلفي اطراف کوله هستن و در برخي مدلها يک کوله کوچک به کوله اصلي متصل شده که ميشه اونرو جدا کرد و وقتي اطراف کمپ ميخوايد گشت و گذار کنيد همراه ببريد.

کوله پشتي چند روزه

اگر بين 3 تا 5 روز را براي سفرتان در نظر گرفته ايد و وسايلتان کمي بيشتر شده، مي توانيد از کوله هاي چند روزه با ظرفيت 50 تا 80 ليتر استفاده کنيد. کوله چند روزه پرفروش ترين نوع کوله پشتي در دنياست چرا که مناسب ترين حجم را در ميان کوله پشتي ها دارد. حجم اين کوله پشتي براي سفرهاي روزانه، تورهاي اسکي، شب ماني در طبيعت و بسياري از انواع ديگر سفر نيز مناسب مي باشند و به عبارتي چندين کاربرد دارند. علاوه بر اين ويژگي ها، اين نوع کوله، بهترين گزينه براي استفاده در فصول گرم سال نيز مي باشد و مي توانيد براي سفرهايتان به راحتي از آن استفاده کنيد.

حجم کوله

  • همان ميزان باري که ميتوان در کوله پشتي جاي داد است يک کوله با دو واحد اينچ مکعب و ليتر اندازه ميگيرند
  • به دليل اينکه درک اينچ مکعب مقداري سخت است بيشتر از ليتر استفاده ميشود
  • مثلا براي کوله اول 13-20 اينچ ذکر شده يعني بين 33سانتيمتر تا حدود 51
  • ;ولي اينکه مثلا بگويند حجم يک کوله 40 ليتر است دليل نميشود که دقيقا 40 فض داشته باشد ممکن است حدود 40 ليتر باشد مثلا 39.53 ليتر در کل خيلي مهم نيست
  • هرچند سايز بندي در کشور هاي خارجي سايز کوله ها در کشور هاي خارجي مثل لباس به دسته بندي
  • اسمال ، مديوم و لارج تقسيم مي شود که البته اين مسئله در ايران کمتر است

اندازه کوله پشتي

اندازه کوله بايد متناسب قد شما باشد. اگر قد کوله براي شما کوتاه باشد فشار وزن کوله بيشتر در قسمت مياني کمر قرار ميگيرد که در مدت زمان طولاني باعث درد در قسمت مياني کمر شما خواهد شد و اگر قد کوله بلند باشد روي عضلات سريني قرار ميگيرد و مانع در حرکت مناسب شما خواهد شد و تعادلتان را بهم خواهد زد. قبل از خريد کوله پشتي بايد به اين نکته دقت کنيد، چيزي که کمتر کسي به آن اهميت ميدهد و اتفاقا بسيار مهم نيز مي باشد. هر کوله پشتي براي يک محدوده مشخص اندازه تنه کوهنورد مناسب مي باشد (باسن تا گردن).
 براي هر دو کوله چيزي به عنوان Torso در قسمت ويژگيهاي کوله (Specification) آمده است و محدوده اي را به اينچ مشخص کرده. مثلا براي کوله اول13.20اينچ ذکر شده يعني بين 33 سانتيمتر تا حدود 51 سانتيمتر. اين عدد اندازه ارتفاع تنه شماست به اين نحو که مطابق شکل زير از بالاي باسن تا ابتداي گردن (جايي که شانه و گردن به هم ميرسند) را اندازه گيري مي کنيم.