سفر در بارداري | توصيه هاي مهم در مورد مسافرت در زمان بارداري

زمان مناسب براي رفتن به سفر برای زنان باردار

بهترين زمان سفر براي زنان باردار، نيمه بارداري يعني حدود هفته‌هاي 16 تا 24 است. در سه ماه اول بارداري تا هفته 12 به اين دليل ‌‌که زنان باردار دچار حالت تهوع هستند و همچنين احتمال سقط جنين نيز زياد است، رفتن به سفر توصيه نمي‌شود. در سه ماه سوم نيز به اين دليل ‌که خانم باردار ممکن است به راحتي قادر به حرکت نباشد و همچنين به دليل بالا بودن خطر سقط جنين يا آسيب ديدن او، سفر کردن خيلي امن نيست. بهتر است مقصد سفر را با توجه به هواي آن منطقه انتخاب کنيد؛ در فصول گرم به مناطق گرم و مرطوب سفر نکنيد يا فصول سرد را در مناطق سردسير سپري نکنيد. در هر حال زنان بارداري که قصد سفر کردن دارند، بهتر است قبل از هر چيز در اين مورد با پزشک خود مشورت کنند.

براي خانم باردار سفر با چه وسيله‌اي ايمن‌تر است

در اين مورد نمي‌توان نسخه کلي داد اما سفر با خودروي شخصي آن هم در اين جاده‌هاي پرترافيک، مستلزم اين است که خانم به مدت طولاني بنشيند و احتمال تجمع خون در پاها و ايجاد لخته در عروق پا که خطرهاي جدي مانند آمبولي در پي خواهد داشت، به وجود مي‌آيد. اگر احتمال بروز اتفاق‌هايي مثل ترمزهاي ناگهاني، دست‌اندازها و خداي‌ناکرده تصادف‌ها را هم در نظر بگيريم، مي‌بينيم که منطقي نيست خانم باردار که به ضربه‌ها حساس‌ است، ريسک کند اما اگر سفر کوتاه باشد و پزشک هم تشخيص دهد، مي‌توان با اتومبيل شخصي به سفر رفت اما بايد هر يک ساعت از اتومبيل پياده شوند و کمي‌ قدم بزنند تا خطري پيش نيايد.
شرايط خاصي که بايد براي مسافرت مورد توجه قرار گيرند عبارتند از

فشار خون بالا ، سابقه ي سقط جنين ، خونريزي و ديابت .لکه بيني در سه ماهه اول با خطر سقط همراه است که بايد خانم باردار در چنين شرايطي از مسافرت چشم بپوشد. مادر گرامي ، مسافرت در طول بارداري مي تواند آرامش بخش و مفرح باشد، به شرطي که چند نکته را مورد توجه قرار دهيد :

1- برنامه مسافرتي خود را در سه ماهه ي دوم بارداري قرار دهيد (هفته 28-14 بارداري ) ، زيرا در سه ماهه اول بارداري ، خطر سقط جنين وجود دارد. همچنين در سه ماهه سوم ( از 28 هفتگي به بعد )، احتمال زايمان زودرس مي رود.
2- از نشستن به مدت طولاني خودداري کنيد و حداقل هر 2-1 ساعت يک بار قدم بزنيد و بدن خود را بکشيد. در هواپيما يا قطار هر چند کوتاه هم که شده است قدم بزنيد؛ زيرا حتي قدم زدن کوتاه مدت باعث بهبود جريان خون شده و از ورم پاها جلوگيري مي کند.

سفر با هواپيما برای زنان باردار استرس زاست

سفر با هواپيما در هفته هاي آخر بارداري، به خصوص بعد از هفته 36 توصيه نمي شود. اگر قصد داريد فرزند خود را در کشور يا شهر ديگري به دنيا بياوريد، بهتر است کمي زودتر سفر را آغاز کنيد. نکته مهم ديگر اين است که سفرهاي هوايي ممکن است با تغييرات جوي توام شود. لغزش هاي هواپيما و کاهش ارتفاع هاي ناگهاني استرس زيادي براي مسافران از جمله خانم هاي باردار ايجاد مي کند که مي تواند براي جنين مضر باشد و حتي باعث زايمان زودرس شود.

تکان هاي قطار آزاردهنده است

قطار وسيله ايمني براي سفر خانم هاي باردار محسوب مي شود، به خصوص از اين نظر که آنها مي توانند هر زمان که بخواهند از جاي خود بلند شوند و قدم بزنند، ولي بايد به تکان هاي قطار توجه داشت. گاهي ممکن است باعث ايجاد ناراحتي در خانم باردار شود.
آيا عبور از نقاط بازرسي فرودگاه ايرادي ندارد

در تمام فرودگاه هاي دنيا نقاط بازرسي وجود دارد که با استفاده از امواج الکترو مغناطيس بدن مسافران را کنترل مي کنند تا کسي فلز يا اسلحه اي همراه خود نداشته باشد. هر وسيله اي که با استفاده از الکتريسيته کار مي کند، اين امواج الکترو مغناطيس را در اطراف خودش به وجود مي آورد. در سطوح پايين اين امواج الکترو مغناطيس هيچ اشکالي براي مادر باردار ندارد و شما به راحتي و بدون نگراني مي توانيد از اين دستگاه ها و ايست هاي بازرسي عبور کنيد.
بعضي از مادرها با خودشان فکر مي کنند که اين ايست هاي بازرسي با استفاده از اشعه ايکس کار مي کند، در حالي که در واقعيت اين طور نيست. اشعه ايکس در فرودگاه ها فقط براي کنترل چمدان ها و وسايل مسافران استفاده مي شود و روي بدن آنها انداخته نمي شود.

مراقب راه دراز و پيچ دار باشيد
اگر پرواز کاملاً خارج از ذهنتان باشد، يا شما در سه ماهه سوم خوب خود باشيد، مي توانيد يک مقصد کمي نزديک تر به خانه را ترجيح دهيد و يا يک سفر جاده اي را در نظر بگيريد. به دقت در مورد اين که چقدر از منزل مي خواهيد رانندگي کنيد، فکر کنيد؛ به احتمال زياد بايد خيلي بيشتر از آنچه که معمولاً انجام مي دهيد، ادرار کنيد (به طور کافي توقف داريد؟) و بسياري از جاده ها مي توانند شما را به طور باورنکردني تهوع آور کنند، حتي اگر آسيب نبينيد - به ياد داشته باشيد که چقدر خون را پمپاژ مي کنيد.

آیا مسافرت با کشتي برای زنان باردار ضرر دارد؟

مسافرت با کشتي جالب است اما بسياري از مسافران دچار علائم دريازدگي مي شوندکه نوعي مشکل در تعادل است .زماني اتفاق مي افتد که سيگنالهاي متناقض در مورد موقعيت از بدن شما،چشمهايتان،و گوش داخلي شما که حس تعادل شما را کنترل مي کند به مغزتان ارسال مي شود. دريازدگي ايجاد حالت تهوع و سرگيجه و گاهي حالت ضعف ،سردرد و استفراغ مي شود. اگر تاکنون سفر دريايي نداشتيد براي اولين بار در زمان بارداري برنامه ريزي نکنيد. مطمئن شويد که يک پزشک يا پرستار در کشتي وجود دارد و براي موارد اورژانسي تسهيلات و امکاناتي موجود است. با پزشک خود در مورد داروهاي لازم براي دريازدگي مشورت کنيد. وسايلي بنام ياند حالت تهوع با خاصيت طب سوزني وجود دارد که براي اين حالت موثر است. طي چند روز بدن با اين حالت عدم تعادل سازگاري ايجاد مي کند.
سفر در هفته هاي آخر بارداري به هيچ وجه توصيه نميشود. حتما خانم باردار بايد زير نظر پزشک باشد و احتمال زايمان زودرس را به وجود نياورد. در اين ماهها بهتر است در شهر و خانه خودتان تفريح کنيد و در آرامش از هواي خوب و لذت با هم بودن بهره ببريد. اين تاکيد در بارداري 2 يا چندقلو بيشتر از قبل ميشود و شايد بهتر باشد از فکر سفر بيرون بياييد. تصميم گيري در اين مورد به شرايط خانم، سن بارداري و نظر پزشک بستگي دارد.
مسموميت غذايي در اثر مصرف موادغذايي آلوده، عفونتهاي ادراري ناشي از رعايت نکردن بهداشت ناحيه تناسلي، دردهاي عضلاني و شکمي در اثر خستگي يا کم خوابي سفر، لخته شدن خون در عروق در اثر بي حرکتي، کم آبي بدن و عفونتهاي ايجاد شده از شايعترين خطراتي هستند که ممکن است، زنان باردار را حين سفرهاي نوروزي تهديد کنند.