اولین مسجد هوشمند دنیا در مالزی

 آشنایی با مسجد کریستالی مالزی  | Crystal Mosque Malaysia

شاید نام مسجد در ذهن همه یادآور مسجدهایی با یک گنبد خشتی، با رنگ آبی و یا حتی طلایی و دو گلدسته ی اطرافش باشد که در ناخودآگاه شما نشان دهنده ی نوعی معماری یکنواخت و قدیمی است. در سراسر این کره ی خاکی مساجدی هستند که چهارچوب ها را بر هم زده و شکل و شمایل متفاوتی به خود می گیرند و با این وجود اما باز هم فضای معنوی و آرمش بخششان را حفظ می کنند. یکی از این مساجد که ظاهری عجیب اما همان باطن همیشگی را دارد، مسجد کریستالی مالزی است. مسجد کریستالی در شهر کوالا ترنگانو (Kuala Terengganu) واقع در کشور مالزی دارای معماری بسیار زیبا و جالب توجهی است. این مسجد در جزیره ی مصنوعی به نام وان من (Wan Man) در پارکی به نام میراث اسلامی قرار گرفته است.
مسجد کریستالی از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۰۸ با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر در حال ساخت بود و به طور رسمی در ماه فوریه سال ۲۰۰۸ توسط یانگ دیپرتوان آگونگ ( Yang di Pertuan Agong) و سلطان میزان زینال عابدین (Mizan Zainal Abidin) افتتاح شد.
مسجد کریستالی با ظاهر دلفریبی که دارد، امروز یکی از جاذبه های دیدنی مالزی به حساب می آید که با بازدید از آن می توان با چهره ی جدیدی از مساجد آشنا شد.

نمای ظاهری مسجد، خودنمایی کریستال ها

مسجد کریستالی چهار مناره و نه گنبد دارد. این مسجد که ساختش چیزی در حدود ۸۰ میلیون دلار هزینه در بر داشت، از شیشه، فولاد و کریستال ساخته شده که به جهت مواد استفاده شده در آن نمای خارجی کریستالی و آیینه ای به مسجد می دهد. منعکس شدن آب رودخانه ی ترنگانو (Terengganu) بر روی نمای خارجی این مسجد منظره ای تکرار نشدنی می آفریند و همچنین در طول روز عکس مسجد بر روی آب نمایان است.
هنگام شب، نورپردازی فوق العاده و حرفه ایی بر نمای خارجی مسجد انجام می شود که مناره ها و گنبد ها به رنگ های صورتی، سبز، زرد و آبی تغییر رنگ می دهند و همین زیبایی ظاهری آن را چند برابر می کند.
وارد مسجد می شویم...
پس از تماشای ظاهر دلفریب مسجد، به آن وارد و غرق آرامش سفید و طلایی آن می شویم. سالنی بزرگ و یک طبقه که زیر گنبد اصلی مسجد قرار دارد و تمامی دیوارها، سقف و ستون های آن به رنگ سفید هستند و به نقوش اسلیمی و آیه های طلایی رنگ قرآن مزین شده اند. از فضای ایجاد شده توسط گنبد اصلی مسجد در داخل مسجد، لوستری چشم نواز آویزان شده که بر زیبایی و ابهت سالن می افزاید.
محراب زیبای مسجد، طاق های جناغی و تزئینات سالن آن قدر زیبا هستند که انسان را وادار به نشستن و تماشای خودشان می کنند.
خوب است بدانید که این سالن ظرفیت ۷۰۰ نمازگزار را داراست.

مسجد کریستالی مالزی، مسجدی هوشمند

با توجه به تصوری که همه ی ما از مسجد داریم، شنیدن عبارت مسجد هوشمند کمی دور از تصور و تا حدودی غیر قابل باور باشد. این مسجد زیبا و مقدس شبکه ی اینترنتی وای فای و امکانات کامل کامپیوتری دارد تا مسلمانان و نمازگزاران بتوانند به راحتی از قرآن های الکترونیکی استفاده کنند.
مسجد کریستالی انرژی مورد نیاز مصرفی در بنا را توسط سلول های خورشیدی که بر روی آن نصب است، دریافت می کند، همین مسئله باعث شده که تا حدود زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی  کند.

دیدنی و تفریحاتی در نزدیکی مسجد کریستالی

در کنار مسجد کریستالی، مجتمعی وجود دارد که نمایشگاه یادبودی از مساجد و ساختمان های اسلامی معروف در سراسر جهان به صورت مینیاتوری، سالن همایش، مهمان خانه ی ویلای کریستال برای گردشگران، فود کورت در فضای باز و داخل سالن، واتر گاردن (Water Garden) باغ هایی دارای مرداب و دریاچه و ... است.
هم چنین در این مجتمع قایق هایی جهت گشت زنی در رودخانه وجود دارد. 
گفته می شود این مجموعه یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری کشور مالزی است که باعث آمیزش دین ها می شود.

شرایط و قوانین بازدید

بازدید از این مسجد برای عموم آزاد است. اما هرکسی که می خواهد وارد مسجد شود باید به درستی لباس بپوشد و بانوان باید حجاب خودشان را رعایت کنند طوری که تمام بدن پوشیده شده و تار مویی بیرون نباشد.
اگر لباس مناسب به همراه نداشتید باید ثبت نام کنید و لباس های گشادی تحویل بگیرید. اگر در پوشیدن لباس ها مشکل داشتید از مسئولین کمک بگیرید و حتما کفش های خود را قبل از ورود به سالن اصلی در بیاورید. 

دسترسی

نحوه ی دسترسی:  برای رسیدن به این مسجد خارق العاده می توانید به فرودگاه سلطان محمود رفته و اتوبوس های کوالا ترنگانو را سوار شوید.
از هرجایی از مالزی و سنگاپور می توانید برای این شهر اتوبوس سوار شوید و به مسجد کریستالی برسید. 
آدرس: آسیا، مالزی، ترنگانو، کوالا ترنگانو، وان مینسکی، پارک میراث اسلامی