جلوگيري از مريض شدن در سفر | راههاي ساده پيشگيري از بيماري در سفر

تور مسافرتي هميشه با ترس ناشي از مسموميت غذايي همراه است. شايد شما فکر کنيد که به راحتي مي‌­توانيد فقط با نوشيدن آب بسته‌بندي شده از بيماري خود در هنگام سفر خارجي جلوگيري کنيد. اما بايد بدانيد که بيش از 70 درصد کساني که در هنگام سفر بيمار شده‌­اند اذعان داشته­‌اند که فقط از آب آشاميدني بهداشتي استفاده کرده‌اند اما با اين حال در هنگام سفر دچار بيماري شده‌­اند. پس چه بايد کرد تا در هنگام تورهاي مسافرتي دچار بيماري نشد و از سفر لذت برد؟  

دست هايتان را بشوييد.

يکي از مهم‌ترين عوامل براي مبتلا نشدن به مريضي شستن مرتب دست هاست. شايد نکته ساده اي به نظر برسد، اما بيشتر آدمها آن را فراموش ميکنند. يکي از مهمترين عوامل براي مبتلا نشدن به مريضي و پيشگيري از انتقال آن، شستن مرتب دست هاست. سعي کنيد هر زمان که به آب دسترسي پيدا مي‌کنيد دستهايتان را کامل بشوييد.

مواظب مسمويت غذايي باشيد

در مسافرت، هر جايي غذا نخوريد هرچند وسوسه انگيز باشد. بزرگ ترين علت براي مشکلات معده و اسهال، مسمويت خوراکي هست. هر جايي غذا نخوريد، هرچند وسوسه انگيز باشد. تا جايي که ميتوانيد جايي غذا بخوريد که غذاي آن تازه، کاملا پخته و موقع سرو کردن داغ باشد. سالادهايي که از شستشوي صحيح آن ها مطمئن نيستيد، غذا هاي مانده، آب ميوه فروشي هايي که معلوم نيست چگونه ميوه ها را پوست کنده اند يا براي مدت زيادي انها را بيرون از يخچال نگه داشته اند، خط قرمز ميباشند.

به بيمه مسافرتي خود دقت کنيد ‎

‏اگر بيمه خوبي داشته باشيد تا حد زيادي خيالتان راحت است مخصوصا اگر به سفر طولاني ميرويد. ‏بهترين بيمه مسافرتي آن است که موارد اورژانسي را پوشش دهد فقط به خاطر داشته باشيد هميشه ‏شماره تلفن شرکت بيمه تان را به همراه داشته باشيد.‏ علاوه بر شماره شرکت بيمه بهتر است ليستي از شماره هاي ضروري مقصد را هم هميشه به همراه ‏داشته باشيد. همچنين سعي کنيد چند جمله به زبان محلي بلد باشيد تا بتوانيد در مواقع ضروري طلب ‏کمک کنيد.

‏‏آبمعدني يا آب بسته‌بندي شده بنوشيد

نمي‌توان به آب‌هاي شيرين محلي اطمينان کرد، در سفر بايد به اين نکته توجه کنيد که از آشاميدن هرگونه آب غيرمطمئن خودداري کنيد. ممکن است مردم محلي در نوشيدن آب لوله‌کشي مشکلي نداشته باشند، ولي معده شما با باکتري‌هاي موجود در آب آن کشور و شهر سازگار نباشد. حتي از يخ‌هاي تهيه‌شده از آب‌لوله‌کشي استفاده نکنيد، هرچقدر هم که آب شيرين و تميزي در دسترس باشد. هميشه آب بسته‌بندي يا آب‌معدني بنوشيد و مطمئن شويد که درب بطري پلمپ باشد. در بسياري از کشورها درب بطري‌ها پلمپ نيست و افراد محلي از آب‌لوله‌کشي براي پر کردن بطري‌ها استفاده مي‌کنند.

مراکز بهداشتي محل را جستجو کنيد
قبل از اين که مقصد خود را مشخص کنيد، درباره مراکز کنترل و پيشگيري بيماري آن محل تحقيق کنيد. سايت هاي مربوطه اطلاعات کافي در اختيار شما قرار مي دهند، به عنوان مثال اگر واکسن خاصي احتياج داشته باشيد، مي توانيد قبل از سفر بزنيد و خود را کاملا آماده کنيد.

نوشيدن مقدار زيادي آب شير

اگر در سفر داخلي هستيد، نوشيدن آب شير به احتمال زياد مشکلي براي شما ايجاد نخواهد کرد، اما اگر در سفر بين المللي هستيد، بايد بيشتر مراقب باشيد. در آب بعضي از کشورها ممکن است باکتري هايي وجود داشته باشد که با بدن محلي ها سازگار ولي با سيستم گوارش شما ناسازگار باشد. بهترين کار اين است که از آب بطري استفاده کنيد، در بيشتر موارد با استفاده از فيلتر هاي ريز، آلودگي ها و باکتري هاي مضر از آب بطري جدا مي شوند. اما مواظب باشيد که از شرکت هاي معتبر استفاده کنيد. در بعضي مناطق، بطري هاي خالي استفاده شده را از آب شير پر مي کنند و مي فروشند. توجه کنيد که معمولاً قالب هاي يخ از آب شير درست مي شوند، پس سعي کنيد از خوردن آب و نوشيدني ها همراه يخ، خودداري کنيد. بهتر است قبل از سفر، در مورد وضعيت آب هاي شير مقصدي که مي خواهيد به آن سفر کنيد، اطلاعات کسب کنيد

سيستم ايمني بدن خود را تقويت کنيد

اسپري بيني و قرص هاي ويتامين C، ضرورت‌هاي همراهي شما در سفرند. فضاي داخلي هواپيما خشک است و ميکروارگانيسم ها به راحتي در هوا شناورند، بنابراين قبل از اينکه سوار هواپيما شويد از قرص هاي ويتامين C مصرف کنيد تا بدنتان بتواند با ميکروب‌هاي موجود در هواپيما مبارزه کند. اگر مسافر کنار دستتان شروع به سرفه يا عطسه کرد، مي توانيد به راحتي يکي ديگر از آن قرص ها را مصرف کنيد. سرم شستشو و اسپري بيني نيز در مبارزه با ميکروب ها بسيار موثرند زيرا باعث مي شوند که راه بيني شما مرطوب و باز بماند و سيستم ضد ميکروبي بدنتان را تقويت مي کنند.

غذا خوردن در يک رستوران خلوت

مواد غذايي آلوده و فاسد براي چند روز مي تواند شما را در مسافرت زمين گير و يا حتي بدترکند. يک شاخص خوب براي تشخيص دادن خوبي رستوران اين است که ببينيد چقدر از سوي مردم مورد توجه قرار گرفته و مشتري دارد.رستوران هايي که بيشتر داراي شهرت هستند بيشتر به خدشه دار شدن نامشان توجه مي کنند و موارد آلودگي کمتر در آنها ديده مي شود.

خوردن غذاهاي آب پزو پوست کنده
تجربه ي مسافران ثابت کرده، زماني که در شک هستيد از غذاهاي پوست کنده و آب پز استفاده کنيد. جوشانده شدن باعث از بين رفتن ميکروب ها مي شود.

بهداشت دندان را فراموش نکنيد

به مانند تميز نگه داشتن دست ها که از انتقال ميکروب ها جلوگيري مي کند، استفاده از دهانشويه ضد ميکروب در پرواز مي تواند لايه ي محافظ ديگري را اضافه کند و همزمان گلوي شما را نيز مرطوب نگه دارد. فقط مراقب باشيد که بطري دهان شويه تان وزن کمي داشته باشد تا دچار مشکل اضافه بار نشويد.

مصرف ماست را افزايش دهيد

يکي از مقالات علمي منتشر شده در نشريه انجمن تغذيه بيماران، افرادي که به طور منظم و به مقدار کافي محصولات پروبيوتيک مصرف مي کنند، تا 76 درصد احتمال ابتلا به ويروس هاي آنفولانزا را در بدن خود کاهش مي دهند

فضاي هواپيما آلوده است

هواپيماها محل مناسبي براي رشد ميکروب هايي هستند که شما را بيمار مي کنند. اشتراکي بودن فضاهاي هواپيما به علاوه ي کم بودن رطوبت و فشار درون آن، سبب شده مسافران هواپيما در معرض طوفاني از بيماري ها قرار بگيرند. در سفرهاي هوايي براي جلوگيري از سرماخوردگي، دستمال هاي ضدعفوني کننده به همراه داشته باشيد، دست هاي خود را بيشتر بشوييد و آب کافي بنوشيد.

قرص هاي ويتامين خود را همراه ببريد

هر چند که تأثير واکنشي سريع ويتامين ها به ويروس هاي سرماخوردگي هنوز به اثبات نرسيده است، اما بسياري از مسافران در مؤثر بودن آنها هيچ ترديدي ندارند. شايد تجربه چارلز وست اوور، نائب رئيس يک شرکت بزرگ کشتيراني در اين زمينه برايتان جالب باشد. او دو روز قبل از پرواز شروع به مصرف قرص هاي ويتامين مي کند. وست اوور مي گويد:" اصلا نمي دانم مصرف اين قرص ها تأثير خاصي دارد يا خير؟ اما من در صدها يا حتي هزاران پروازي که با اين قرص ها داشته ام، هرگز بيمار نشده ام. من تنها يک عدد قرص مولتي ويتامين ساده مصرف مي کنم و همان يک عدد هم هرگز من را نااميد نکرده است".