چگونه همسفر خوبي باشيم | ويژگي هايي که يک همسفر خوب دارد

يکي از جاذبه‌هاي يک سفر دلچسب، همسفر خوب است. براي همسفر خوب بودن هم تاکتيک‌هاي زياد و مشخصي وجود دارد که مي‌تواند شما را در چشم دوستانتان يک انسان خوش سفر نشان دهند. اگر با دوستانمان به سفر مي‌رويم، قبل از هر چيزي يادمان باشد که با چند خلقُ خو و فرهنگ متفاوت از هم، همسفر شده‌ايم. پس بهتر است رفتارهاي خوب و بد را از هم تفکيک کنيم. هميشه در سفر اتفاق‌هايي عجيب و دور از ذهن مي‌افتد که بدون شک بعدها از آن با هيجان تعريف مي‌کنيد. گم شدن کيف پولتان، ريختن آب روي پاسپورت‌ها، گم شدن در طبيعت و...مهم اين است با همه‌ي اتفاق‌هاي غير قابل پيش‌بيني از ما به عنوان يک فرد خوش سفر ياد کنند.

در برخي موارد بهتر است که غيبتان بزند

حتي مادر شما نيز بعد از مدتي، احتياج به استراحت و کمي دوري از شما دارد، پس بر طبق همين قانون، بسيار منصفانه ‌است که قبول کنيد که همسفر شما نيز لازم دارد که کمي از وقت خود را بدون حضور شما بگذراند. به گفته Kathleen Boyce، يک معلم آمريکايي که در چين تدريس و زندگي مي‌کند، هيچ لزومي ندارد که شما حتما همه چيز را با يک‌ديگر تجربه کنيد. اطمينان حاصل کنيد که هر چند وقت يکبار کمي  از همسفرتان جدا شويد. مي‌توانيد تا در بعضي اوقات ناپديد شويد، مثلا براي رفتن  سريع به داروخانه و يا مغازه. و يا شايد هم براي زماني طولاني‌تر، مثلا براي رفتن به موزه‌اي که هم‌سفرتان علاقه‌اي به ديدن آن ندارد و  يا يک گشت‌زني شبانه در محلي نزديک که مجذوب آن شده‌ايد.
شوخ طبعي: شوخ طبعي يکي از ويژگي هايي است که ما را به همسفري خوب تبديل مي سازد. از آن جايي که در طول مسافرت برنامه روزمره افراد به هم مي خورد، احتمال رخ دادن اتفاقات غيرمنتظره بيش از مواقع عادي است. همسفر بودن با افراد شوخ طبعي که از هر اتفاق غيرمنتظره اي داستاني جالب و خوشحال کننده مي سازند و در طول مسافرت بارها و بارها لبخند را ميهمان چهره بقيه همسفران مي کنند، يکي از شانس ها براي داشتن سفري خوب است.
توانمند بودن: اين که بدانيم با فردي همسفر هستيم که مي توان براي حل مسائل و مشکلات رويش حساب کرد، موجب کاهش نگراني و در نتيجه افزايش شادي و امنيت خاطرمان مي شود.

مديريت ماليدر سفر يک عامل مهم مديريت مالي است. دليلي ندارد حالا که در مسافرت هستيد بي‌مورد خريد کنيد و خرج‌هاي اضافه را به هم‌سفران خود تحميل کنيد. متأسفانه برخي افراد دست‌ودل بازي را در خرج کردن بي‌حساب‌وکتاب مي‌دانند و بدون برنامه خرج مي‌کنند. از طرفي ممکن است با فردي هم‌سفر شويد که توان مالي بسيار پاييني داشته باشد و شما مجبور شويد برخي از هزينه‌هاي آن را متحمل شويد. در هر دو صورت به‌احتمال‌زياد با چنين فردي در طول سفر دچار مشکل مي شويد. تلاش کنيد هم‌سفرتان را طوري انتخاب کنيد که سطح ماليش با سطح مالي شما يکسان باشد.

ماجراجويي و کنجکاوي : يکي از ويژگي هايي که باعث مي شود عزم سفر کنيم، آشنايي با مکان هاي جديد و ديدن و کشف ناشناخته هاست . بنابراين داشتن همسفري که از ديدن چيزهايي جديد و نو لذت مي برد و شاد مي شود، موجب شور و شعف ما هم خواهد شد. در ضمن، ماجراجويي و کنجکاوي باعث مي شود افراد خيلي راحت تر با مسايل و مشکلاتي که ممکن است در هر مسافرتي پبش آيد روبه رو شوند و هر مشکلي را به شکل فرصتي براي تجربه اي جديد در نظر گيرند.

انعطاف پذيري : افراد انعطاف پذير از اين که برنامه هايي که براي سفر چيده اند به هر دليلي (مثل شرايط بدجوي) به هم بخورد ناراحت نمي شوند و با آرامش برنامه ديگري را جايگزين مي کنند. اين افراد از خوردن غذاهاي جديد و آشنايي با فرهنگ ها و آداب و سنن نو نه تنها ناراحت نمي شوند، بلکه از اين موارد استقبال نيز مي کنند.

داشتن مديريت زمان: همسفر خوب، شما را نيم ساعت دم در هتل معطل نمي کند، يا باعث نمي شود هميشه جزء آخرين نفرهايي باشيد که به اتوبوس يا هواپيما مي رسيد

خوش‌قول باشيم: ساعت حرکت را با هم‌سفران خود نهايي کنيم  و رأس ساعت آماده و سرحال در محل حاضر شويم. اگر دوستانمان به هر دليلي کمي و يا حتي بيشتر از کمي تأخير داشتند با آن‌ها بدخلقي نکنيم، اصلاً خوب نيست که سفر خود را با ناراحتي و دلخوري شروع کنيم. چرت نزنيم: اگر با خودروي شخصي به سفر مي‌رويم سعي کنيم روز قبل از سفر کامل استراحت کنيم تا در مسير به‌راحتي رانندگي کنيم و اگر هم خودمان راننده نيستيم در کنار راننده چرت نزنيم. موسيقي پخش کنيم، با هم‌سفرمان صحبت کنيم و برايش از خاطرات شيرينمان بگوييم و هرگز به‌طور مداوم علائم هشداردهنده راه‌ها و پيچ و خم‌هاي جاده را به راننده گوشزد نکنيم. يادمان باشد که او هم مثل  ما تابلوها را مي‌بيند.

گاهي بايد سازگار بود

برخي از افراد در سفر پُر از جنب و جوش و هيجان هستند، اما برخي ديگر يکجا آرام مي نشينند يا حتي مي خوابند! سفر زماني به شما خوش مي گذرد که با همسفران تان به يک تعادل برسيد و اجازه ندهيد تفاوت ها آزار دهنده شوند. از طرفي برنامه ريزي هاي بسيار دقيق و حساسيت زياد، مفهوم سفر را زير سوال مي برد. همسفر خوب، انعطاف به خرج مي دهد. گاهي اوقات شايد برنامه اي باب ميل تان نباشد، اما بودن شما در کنار همسفران تان حس خوبي براي آنها ايجاد کند.

در شرايط حساس زود بجنبيد

اين قسمت را مي‌توانيد از موارد بالا نتيجه‌گيري کنيد. اگر امروز روز برگشت شما به خانه است، روزي ست که براي هيچ کاري برنامه ريزي انجام نداده‌ايد و يا روزي ست که تصميم گرفته‌ايد کاري انجام دهيد که دوستتان واقعا به آن علاقه دارد، بهتر است زود بجنبيد. وقتي يکي از همراهان شما در سفر تنبلي مي‌کند و برنامه‌ي ديگران را به هم مي‌ريزد شرايط غير قابل تحمل مي‌شود. هميشه موقعيتي به وجود مي‌آيد که مي‌تواند شما را سريعا عصباني کند: مثل راه‌هاي پيچ در پيچ فرودگاه، پارکينگ، بازرسي کيف، جمع آوري چمدان، انتخاب ماشين کرايه‌اي، وارد شدن به هتل و چک کردن اتاق هتل، ولي بهتر است خونسرد باشيد.