درآمد کشورها از توريسم | کدام کشورها درآمد بيشتري از توريسم دارند

اغلب گردشگران به منظور گذران تعطيلات به اين کشورها سفر مي‌کنند. درآمدي که از صنعت گردشگري عايد اين کشورها مي‌شود، تأثير بسيار مثبتي بر شرايط اقتصادي و اجتماعي آن‌ها مي‌گذارد.

الگوهاي کليدي و چشم‌انداز توريسم بين‌المللي در سال 2016

در سال 2016 تعداد کل گردشگران جهاني .98 درصد يا 46 ميليون نفر نسبت به سال قبل افزايش داشت. اين هفتمين سال رشد متوالي بالاتر از حد متوسط بعد از پايان بحران اقتصادي جهان در سال 2016 بود. چنين تداومي از رشد قدرتمند از دهه 1960 تا به حال به ثبت نرسيده بود. اين در حالي است که رخدادهاي منفي امنيتي زيادي هم صورت نگرفت. بعضي جهت‌هاي گردشگري تغيير کردند، اما بيشتر مقاصد توانستند به خاطر تقاضاي سفر بالاتر، ارتباط جهاني بيشتر و حمل و نقل هوايي مقرون به صرفه‌تر، رشد مثبت خوبي را به ثبت برسانند.

با توجه به تقسيم‌بندي‌هاي سازمان جهاني گردشگري سازمان ملل متحد، منطقه آسيا و اقيانوس آرام بيشترين رشد را از نظر ورودي‌هاي مسافران بين‌المللي با 9درصد افزايش به ثبت رساندند که بعد از آن آفريقا با 8 درصد و قاره آمريکا با 3 درصد جا گرفتند. پربازديدترين منطقه جهان که اروپاست با ?درصد رشد نتايج مختلطي را به ثبت رساند و داده‌هاي در دسترس براي منطقه خاورميانه حاکي از اين است که تعداد توريست‌هاي ورودي به آن با کاهشي ?درصدي مواجه بوده است.
شاخص هاي سنجش ميزان توريست پذيري کشورها

گزارش انجمن جهاني اقتصاد در سال 2017 که به بخش رقابت در زمينه توريسم و سفر مربوط مي شود، 136 کشور را در 14 ستون دسته بندي کرده و تصويري همه جانبه از بهترين مقاصد توريستي جهان را ارائه داده است. در يکي از اين ستون ها کشورها بر مبناي زير ساخت هاي خدمات توريستي رتبه بندي مي شوند که نشان دهنده ظرفيت کشورها براي ميزباني تعداد زيادي توريست و نيز توانايي يک ميزباني بسيار عالي مي باشد. اين شاخص در بر گيرنده تعداد هتل ها به ازاي هر نفر، کيفيت زير ساخت هاي توريستي، وجود شرکت هاي کرايه ماشين و حتي تعداد دستگاه هاي خودپرداز به ازاي هر فرد بزرگسال است.

ترکيه

ترکيه کشوري زيبا است که رتبه‌ي دهم فهرست ما را از آن خود کرده است. به طور متوسط، درآمد ترکيه از صنعت گردشگري سالانه 27.7 ميليارد دلار است که رقم بسيار بالايي محسوب مي‌شود. جاذبه‌هاي گردشگري زيادي در ترکيه وجود دارد؛ به همين دليل گردشگران بسياري مايل هستند از اين کشور زيبا ديدن کنند. فرهنگ ترکيه، عامل ديگري است که گردشگران را براي آشنايي با آن، از سراسر دنيا به اين کشور مي‌کشاند. تمامي گردشگران و بازديدکنندگاني که به ترکيه مي‌آيند، با مهمان‌نوازي مردم خونگرم اين کشور مواجه مي‌شوند. از سواحل زيباي ترکيه نيز نبايد غافل شد، چرا که عامل مهمي در جذب گردشگران به سوي اين کشور است.

درآمد گردشگري در آمريکا

در صدر فهرست بيشترين درآمد گردشگري ، ايالات متحده قرار دارد؛ کشوري که با وسعت زياد و شهرهاي پر زرق و برق سالانه بيش از ??? ميليارد دلار از ورود گردشگران از سراسر جهان درآمد کسب مي‌کند.
آمريکا کشوي وسيع و متنوع است. گردشگراني که به اين کشور سفر مي‌کنند هم مي‌توانند از شهرهاي بزرگ و پر ازدحامي مانند نيويورک و سان فرانسيسکو ديدن کنند هم از تماشاي شهرهاي تاريخي و فرهنگي نظير نيو اورلئان و واشنگتن لذت ببرند.
گردشگراني که آمريکا را مقصد سفر خود انتخاب مي‌کنند مي‌توانند سواحل مشهور کاليفرنياي جنوبي، جنون وگاس، آرامش اورگان، بيابان آلاسکا يا موسيقي نشويل را تجربه کنند.

اتريش

اتريش با دريافت امتيازات بالا در تقريبا تمام شاخص ها، توريست پذيرترين کشور دنيا در سال 2017 به شمار مي رود. اين کشور اروپايي علاوه بر داشتن تمام هفت شرکت مهم کرايه ماشين، از بعد کيفيت زيرساخت هاي توريستي در جايگاه سوم و از حيث تعداد اتاق هاي هتل به ازاي هر نفر جايگاه پنجم را به خود اختصاص داده است. يکي از دلايل اين امر نيز نقشي است که گردشگري در توليد ناخالص ملي اتريش دارد؛ چيزي در حدود 9 درصد. اين را هم بايد بدايد که اين کشور در سال 2007 بيش از 18 ميليارد دلار از طريق پذيرش گردشگر کسب درآمد کرده است.


چين

هرچند اين‌گونه به‌نظر مي‌رسد که به‌دليل وجود دولت کمونيست و موقعيت بسته چين در روابط بين‌المللي، اين کشور مقصد گردشگري جالب‌توجهي براي مردم جهان نيست اما به‌دليل مزاياي بالايي که چين به گردشگران خارجي عرضه مي‌کند، سال 2017 ميزبان 59.3 ميليون نفر از سراسر جهان بود. ديوار بزرگ چين، کوهستان مقدس فيور، معبد شائولين، آبشار هوآنگشو، شهر ممنوعه و «سه ژرف‌دره» ازجمله جاذبه‌هاي مهم گردشگري اين کشور آسياي شرقي به‌شمار مي‌روند.


تايلند

سواحل شني و آفتابي، جزاير استوايي، حيات‌وحش غني، مکان‌هاي باستاني، صومعه‌هاي مختلف و غيره، تايلند را به يکي از مناطق پر بازديد گردشگري جهان تبديل کرده است. از جمله جاذبه‌هاي گردشگري اصلي اين کشور مي‌توان به جشنواره‌هاي پر نشاط و زنده، جشن‌ها و شب‌زنده‌داري‌هاي شبانه، مراکز خريد شيک و غذاهاي لذيذ تايلندي اشاره کرد.
بر اساس تخمين‌هاي صورت گرفته، درآمد حاصل از صنعت گردشگري به‌طور مستقيم و غيرمستقيم حدوداً 20.2 درصد از توليد ناخالص داخلي تايلند را تامين مي‌کند. همچنين حدس و گمان‌ها حاکي از آن است که تا سال 2032، تايلند 100 ميليون نفر بازديد کننده خواهد داشت. از آنجايي که امسال 73.4 درصد از ظرفيت هتل‌هاي تايلند پر بود، مي‌توان 2015 را سال موفقي براي صنعت گردشگري اين کشور دانست. اين ميزان، رشدي 13.6 درصدي نسبت به سال گذشته را نشان مي‌دهد. به‌علت ارزان بودن خدمات درماني و سطح بالاي تجهيزات بيمارستان‌ها در اين کشور، گردشگري پزشکي نيز با افزايش تعداد بيماراني که براي مداواي خود به تايلند مي‌آيند رو به رشد است.


اسپانيا مقصد طلايي گردشگري سلامت و درمان:

در اواخر دهه 90 ميلادي دولت اسپانيا طرحي را با نام توريسم پزشکي تخصصي ( Scalpel Tourism)  تصويب کرد  و به گردشگران و افراد خارجي اين اجازه را داد تا با ورود به اين کشور از امکانات و زير ساختهاي قدرتمند شبکه بهداشت و درمان اين کشور بهره مند شوند. آنها اعتقاد داشتند سامانه قدرتمند بهداشت و درمان اين کشور اعم از بيمارستانها، کلينيک هاي تخصصي و فوق تخصصي، داروخانه ها، شرکتهاي توليد دارويي و … مي توانند خواسته هاي مراجعه کنندگان را به نحو احسن تامين کنند و در عوض با ورود سرمايه هاي خارجي از اين بخش به اقتصاد اين کشور ياري رسانند. اين گونه به نظر مي رسد که طرح جامع و راهبردي گردشگري سلامت، درمان و پزشکي تخصصي به اصل لاينفک صنعت توريسم کشور اسپانيا بدل گرديده. دور از تصور نيست که اروپا به تنهاي با 40% درآمد ساليانه از صنعت گردشگري سلامت در دنيا سهم عمده اي را به خود اختصاص داده است.( 24 ميليارد دلار)