سفر به گرجستان | هزينه ها و راهنماي کامل سفر به کشور گرجستان

 چه زماني به گرجستان سفر کنيم؟ بهترين فصل تفليس کدام است؟

هميشه يکي از اصلي ترين سوالات در زمينه تور گرجستان اين است که چه زماني براي سفر به گرجستان مناسب است؟ بطور کلي در گرجستان فصل اوج و رکود مسافر وجود ندارد و هر زمان که دوست داريد مي توانيد از گرجستان ديدن کنيد. گرجستان تنوع آب و هوايي زيادي دارد و اين قضيه را مديون موقعيت جغرافيايي اش مي باشد که عمدتا نيمه گرمسيري است. تابستان هاي گرجستان گرم و شرجي و زمستان ها، هوا سرماي ملايمي دارد. درحاليکه قله هاي شمالي گرجستان دائما پوشيده از برف هستند نواحي ساحل غربي با وجود درياي سياه در طول سال، آب و هوايي لذت بخش دارند. بنابراين اگر براي اطلاع از بهترين زمان سفر به گرجستان دچار سردرگرمي شده ايد، بدانيد که گرجستان در سراسر سال براي سفر عالي است.
شهرهاي کوچک و تاريخي، صومعه‌ها و کليساهاي ديدني، کوه‌هاي سر به فلک ‌کشيده، غذاهاي لذيذ و اهالي مهربان و مهمان‌نواز از عواملي هستند که دست به دست هم داده‌اند تا گرجستان به مقصدي ايده‌آل براي سفرهاي خارجي تبديل شود.

گرجستان جزو کشورهايي است که هزينه سفر به آن براي ايرانيان، چندان زياد نيست و افرادي که توانايي مالي متوسطي دارند، به راحتي مي‌توانند با تور گرجستان به اين کشور سفر کنند. معقول بودن هزينه سفر به گرجستان باعث شده است که دو شهر  بزرگ و مهم اين کشور يعني تفليس و باتومي به يکي از محبوب‌ترين مقاصد گردشگري خارجي براي ايرانيان تبديل شود.

براي سفر زميني ارزان به گرجستان با اتوبوس و ورود به شهر تفليس بد نيست  در مورد هزينه‌هاي رفت‌آمد، خوراک و تفريح يک برآورد حدودي داشته باشيد تا تجربه‌اي ماندگار از سفر را براي خود رقم بزنيد.

اطلاعات ضروري:


اختلاف ساعت با تهران :گرجستان در منطقه‌ي زماني GMT +4 قرار گرفته و نيم ساعت از تهران جلوتر است.
زبان رسمي: زبان گرجي
واحد پول:لاري (GEL)
نوع برق : شهري
برق شهري در گرجستان 220 ولت و 50 هرتز است و دوشاخه‌ها و پريزها از نوع C هستند

وضعيت آب‌و‌هوايي

آب‌وهواي گرجستان از سمت غرب تحت تاثير آب‌و‌هواي نيمه‌گرمسيري و از سمت شرق تحت تاثير آب‌و‌هواي قاره‌اي است. منطقه‌ي کوهستاني قفقاز بزرگ مانع از ورود هواي سرد از سمت شمال مي‌شود. آب‌و‌هواي گرم و مرطوب ناشي از مجاورت درياي سياه در نواحي کم‌ارتفاع ساحلي مشاهده مي‌شود. ارتفاع از سطح دريا و فاصله تا درياي سياه، تفاوت آب‌و‌هوايي را در مناطق مختلف ايجاد مي‌کند. در سواحل درياي سياه، از آبخاز تا مرز ترکيه و در منطقه‌اي به نام زمين‌هاي پست کولخيس، آب‌و‌هواي نيمه‌گرمسيري غالب است. در اين مناطق رطوبت و ميزان بارندگي بسيار بالا است. بندر باتومي در درياي سياه، سالانه 2500 ميليمتر بارندگي دارد. انواع مختلفي از درختان نخل در اين منطقه رشد مي‌کنند. ميانگين دماي هوا در فصل زمستان در اين مناطق 5 درجه سانتي‌گراد و در تابستان 22 درجه سانتي‌گراد است.

  • لازم نيست براي سفر به گرجستان ويزا بگيريد.
  • در سفر به گرجستان هميشه يک مرد يا زن گرجي منتظر است تا کمک‌تان کند. گرجي‌ها مهربان و مهمان‌نوازند و رفتار خيلي خوبي با گردشگران دارند.
  • نگران گم شدن يا آسيب ديدن در تفليس يا شهرهاي ديگر گرجستان نباشيد. اينجا کشوري امن براي مسافران و بانوان تنها (Solo Travelers) است.
  • اگر اهل طبيعت‌گردي و ماجراجويي باشيد، مطمئن باشيد مناطق کوهستاني گرجستان بهترين چشم‌انداز را دارد. هرچند که توصيف طبيعت گرجستان با کلمات بي‌انصافي است اما براساس آخرين بررسي‌هاي ما از دوستان و همکاران و سايت‌هاي معتبر گردشگري، طبيعت و آب و هواي گرجستان واقعا بي‌نظير است.
  • بخش خوشمزه‌ي هر سفري شکم‌گردي است و شکم‌گردي در گرجستان انگيزه‌ي خوبي براي سفر است. غذاهاي گرجي خيلي متنوع‌اند و پيشينه‌ي قوي دارند که بيشتر به مناطق روستايي‌شان برمي‌گردد. عطر و طعم براي گرجي‌ها مهم است و خوشبختانه با ذائقه‌ي ما ايراني‌ها هم سازگار است.

 مدارک و هزينه هاي لازم قبل از سفر به گرجستان

پيش از شروع سفر بايد براي گرفتن پاسپورت و يا رواديد اقدام کنيد. البته برخي از کشورها مانند ارمنستان و ترکيه احتياجي به رواديد و يا ويزا ندارند و رواديد برخي از کشورها را نيز مي توان در فرودگاه گرفت که به نام رواديد فرودگاهي معروف هستند.

در حال حاضر براي سفر به گرجستان احتياجي به گرفتن رواديد و ويزا نداريد و بابت آن نبايد هيچ هزينه اي بپردازيد. تنها هنگام عبور از مرز يا فرودگاه، مهر ورود براي شما زده خواهد شد.هر فردي که به کشور گرجستان سفر مي کند، احتمالا به اولين مکاني که وارد مي شود، پايتخت اين کشور، يعني تفليس است. تفليس يکي از زيباترين و بکرترين مکان هاي گرجستان محسوب مي شود که هر ساله گردشگران زيادي را به خود اختصاص مي دهد. تفليس داراي انواع رستوران ها، بارها، فروشگاه ها، موزه ها، پارک ها و بوده و در عين حال از طبيعتي منحصر به فرد بهره مي برد.  علاوه بر آن معماري اين شهر تلفيقي از دنياي مدرن و سنت ديرين آن است؛ جذابيتي که شما را وادار مي کند همواره چشم هايتان را براي ديدن اين شهر زيبا هوشيار نگاه داريد

بيشتر گردشگراني که در به تفليس و گرجستان سفر مي کنند، مي توانند براي گردش هاي يک تا دو روزه براي ديدن شهرها و جاذبه هاي اطراف تفليس راهي شوند. اگر شما هم جزو آن دسته از گردشگراني هستيد که به اين کشور مي رويد، تنها به پايتخت اين کشور بسنده نکنيد و به دين شهرهاي ديگري همچون زوگديدي، تلاوي، سيغناغي و بسياري ديگر برويد. يکي از مناطق معروف براي ورزش هاي زمستاني همانند اسکي و البته تفريحات کوهپايه اي تابستاني منطقه سوانتي در گرجستان است. مستيا را به نوعي مي توان پايتخت منطقه سوانتي دانست. همه چيزدر اين شهر شروع  مي شود و در نهايت تمام جاذبه ها به اين نطه ختم مي شود. شهر مستيا گرجستان در ارتفاع 1/470 متر بالاتر از سطح دريا قرار گرفته و  اين يک پايگاه عالي براي پياده روي و کوهپيمايي است.

سالانه در شهر تفليس چندين جشنواره و فستيوال برگزار مي شود که از آن جمله مي توان به: جشنواره هولي يا رنگ در بهار، جشنواره بستني در 17 جولاي، جشنواره گل در 26 مي و روز استقلال گرجستان، جشنواره پنير تفليس در اکتبر هر سال، جشنواره بين المللي تئاتر تفليس در ماه اکتبر، جشنواره بين المللي فيلم تفليس در ماه اکتبر، جشنواره موسيقي اپن اير تفليس در ماه جولاي، فستيوال ارتدکس گرجستان، جشنواره غذا سوپرا و جشنواره موسيقي جاز تفليس اشاره کرد.