تجهيزات مورد نياز براي کوهنوردي دماوند | وسايل مورد نياز صعود دماوند

کوهنوردي، حتما صعود به قله دماوند و اورست نيست. بلکه مي توان هر هفته به مناطق کوهستاني رفت و همه اندام هاي بدن را به نبرد با طبيعت زيبا فراخواند. زانوهاي شما، دستان شما، قدرت فيزيکي و روحي شما در طبيعت کوهستان، جلاي دوباره خواهند يافت و اين فرصت در پياده روي هاي روزانه در ادارات و پارک ها و خيابان ها بدست نمي آيد. کوهنوردي از جمله ورزش هايي است که به صورت انفرادي و گروهي، مخاطبان بسياري داشته و در کشور کوهستاني ايران، از جمله ورزش هاي پر طرفدار و کم هزينه محسوب مي شود. اکنون برخي از موسسات گردشگري در تهران و مراکز استان ها، تورهاي يک يا چند روزه گردشگري کوهستان را در مناطق مختلف کشور برگزار مي کنند که بعضي از آن ها، بسته هاي خود را براي چند ماه آينده نيز با ظرفيت کامل بسته اند. يکي از مهمترين فوايد کوهنوردي براي همه اقشار سني البته به غير از افرادي که با مشکلات قلبي و تنفسي و مفصلي روبرو هستند، تقويت روحيه و اعتماد به نفس است. کوهنوردي، ورزش پر حوصله هاست. افرادي که صبور نيستند و زود احساس خستگي و نا اميدي مي کنند، در کوهنوردي مي توانند به اين نقاط ضعف جسمي و روحي غلبه کنند.

قله دماوند به عنوان بلندترين قلل ايران و بلندترين آتشفشان خاورميانه شناخته مي‌شود. اين کوه در قسمت مرکزي رشته‌کوه البرز در جنوب درياي خزر و در بخش لاريجان شهرستان آمل قرار دارد.

قله دماوند از نظر تقسيمات کشوري در استان مازندران قرار دارد.

به نقل از درگاه ملي آمار ايران، ارتفاع اين قله 5610 متر است؛ منابع ديگر، از جمله پايگاه ملي داده‌هاي علوم زمين ايران و وب‌گاه رصدخانه زمين ناسا، ارتفاع 5670 متر و 5671 متر را نيز براي قله اين کوه ذکر کرده‌اند.

آمادگي بدني جهت صعود به دماوند

آمادگي بدني کافي، نخستين شرط لازم براي صعود به قله کوه دماوند است. صعود به قله دماوند از جبه جنوبي، براي افرادي که به طور منظم به کوهپيمايي مي پردازند و داراي آمادگي جسماني کافي هستند، صعود مشکلي نيست. البته فوران گاز گوگرد در نزديکي قله، ممکن است مرحله آخر صعود از جبه جنوبي را کمي با زحمت بيشتر همراه کند.

چه ماه هايي ازبه دماوند  سال صعود کنيم

آب و هواي کوه دماوند در دو ماه فروردين و ارديبهشت زمستاني، بسيار ناپايدار و همراه با توفان هاي شديد است و برنامه هاي صعود را مختل کرده و احتمال بروز حوادث مختلف بالا مي رود. بهترين زمان براي صعود به قله دماوند ماه هاي تير و مرداد است. هر چه از مرداد ماه به سمت شهريور مي رويم، اين منطقه خشک تر شده و با تغييرات ناگهاني آب و هوايي روبرو مي شويم.
چه روزهايي از هفته صعود کنيم؟

اين نکته بيشتر در مسير جنوبي کوه دماوند اهميت دارد؛ چرا که اين رخ جنوبي دماوند آسان ترين مسير صعود است و حضور بي شمار کوهنوردان در اين مسير، شلوغي بيش از حد و سر و صداي زيادي به همراه دارد و ضمن ايجاد مشکلات ديگر، مانع استراحت و صعود آسان مي شود. اين مساله در روزهاي آخر هفته کاملا قابل مشاهده است. بنابراين توصيه مي شود برنامه هاي صعود از اين مسير، حتما در روزهاي اول هفته انجام شود.

در بارگاه سوم به جز دو پناهگاه موجود، فضاهايي مسطح و مناسب براي برپا کردن چادر نيز ايجاد شده است. با اين حال به دليل حضور کوهنوردان از تمامي نقاط ايران در روزهاي آخر هفته، ممکن است کمبود جا براي برپا کردن چادر در اين فضاها نيز وجود داشته باشد.

تجهيزاتي که يک کوهنورد با توجه به نوع فعاليتي که انتخاب مي کند، مي تواند کمتر يا بيشتر از موارد ذکر شده باشد.با توجه به شروع فصل سرما و صعودهايي که عمدتا در شرايط نامساعد جوي انجام مي شود، به عنوان يک کوهنورد علاوه بر دارا بودن توانايي جسماني ضروريست خود را به لحاظ وسايل و تجهيزات براي مقابله با شرايط نامساعد جوي (برف، سرما، باد و بوران و …) آماده سازيد. لازمه کوهنوردي فني در زمستان دقت بيشتر و رعايت نکات ايمني و همچنين تدارک مناسب است. هنگام بستن کوله براي يک برنامه زمستاني (خواه فني خواه ساده) بايد به ياد داشته باشيد هيچوقت نمي توان با قاطعيت در زمستان طول يک برنامه را پيش بيني نمود. بر اين اساس ليست لوازم و تجهيزات يک کوهنورد را بصورت کلي بيان کرده تا نسبت به تهيه و استفاده از آنها اقدام نماييد.
لوازم براي بيتوته و خواب :

1 ـ زير انداز ( توجه داشته باشيد كه اگر بهترين كيسه خواب دنيا را هم داشته باشيد اگر زير انداز خوبي نداشته باشيد تا صبح بايد بلرزيد . ) داشتن ليفه اي كه بتوان زير انداز را در آن قرارداد و از خيس شدن و گير كردن به سنگ و پاره شدن مراقبت كرد بد نيست .

2 ـ وسيله اي كه بتوان در آن خوابيد . بستگي به نوع برنامه و فصل ( كيسه بيواك ، كيسه خواب سبك و سنگين و روكش كيسه خواب ). كيسه خواب را حتما وكيوم كنيد .

3 ـ چادر مناسب فصل ( يك پوش ، دو پوش و طوفان ) . هرچه تعداد تيركها بيشتر باشد و حالت ژئو دوزيكي( مثلث بندي) بيشتري داشته باشد مقاومت چادر در باد و طوفان بيشتر است . بهتر است تيركها از آلياژ هاي مرغوب باشند كه انعطاف بالايي داشته باشند به شكلي كه پس از برپايي چادر در سرما بتوانند به كف چادر بچسبند و نشكنند .

4 ـ روشنايي ( شمع ، چراغ قوه ،هدلايت ، چراغ گازي و توري اضافه . )

راه‌هاي جذب گردشگر خارجي

در فصل‌هاي صعود به قله‌هاي معروف جهان، شمار کثيري کوهنورد و گردشگر طبيعت براي صعود به اين قله‌ها برنامه‌ريزي مي‌کنند و عازم مناطق موردنظر خود مي‌شوند. اشاره کرديم 30 درصد از صعود‌کنندگان فوجي را خارجي‌ها تشکيل مي‌دهند. اگر براي دماوند هم تبليغات گسترده شود و تسهيلات و امکانات براي سفر کوهنوردان و کوهروهاي خارجي فراهم شود، هر سال هزاران گردشگر به عزم صعود به دماوند به کشورمان مي‌آيند که حاصل آن درآمد ارزي خوب و معرفي بهتر دماوند و ديگر جاذبه‌هاي طبيعي ايران به جهانيان است، زيرا شمار در خور توجهي از کوهنوردان بين‌المللي اقدام به نگارش سفر صعود خود مي‌کنند و از اين راه کتاب‌هاي تازه‌اي به طبع آراسته مي‌شود. براي پذيرش گردشگران کوهنورد، جا دارد پناهگاه‌هاي بزرگي در مسيرهاي صعود به دماوند احداث شود. پناهگاه‌هاي موجود قادر به پاسخگويي به نياز شمار زيادي از کوهنوردان نخواهد بود. در حال حاضر در يال‌هاي مختلف دماوند، چند پناهگاه وجود دارد که از جمله مي‌توان به بارگاه سوم در ارتفاع 4150 متري يال جنوبي، جان‌پناه يال شمالي در ارتفاع 4000 متري، پناهگاه تخت فريدون در ارتفاع 4400 متر يال شمال شرقي و پناهگاه سيمرغ در ارتفاع 4000 متري يال شمال غربي اشاره کرد.