تجهيزات سفر در زمستان | نکات ضروري براي سفر در زمستان

گشت و گذار در هر فصلي لذت خاص خودش را دارد. برخي ترجيح مي دهند در بهار به تماشاي شکوفه باران طبيعت بروند و در شادي نو شدن زمين شريک شوند. گروهي تابستان را به خاطر لذت بردن از آفتاب سواحل و ثبات شرايط آب و هوايي دوست دارند. افرادي هم  پاييز هزار رنگ را بهترين فرصت براي ديدن رنگ هاي طبيعت مي دانند. در اين ميان سوز و سرماي زمستان و لباس سپيدرنگش نمي تواند جلوي سفر و لذت بردن از تعطيلات را بگيرد. بسياري در فصل زمستان راهي سفر مي شوند تا جلوه هاي خدادادي متفاوتي را به نظاره بنشينند و تجربه اي متفاوت از سفر داشته باشند. در زمستان به خاطر شرايط متفاوت آب و هوايي و سخت تر نسبت به ساير فصول نکاتي بايد رعايت گردد تا از به وجود آمدن مشکلات جلوگيري شود. به همين منظور نکاتي را برايتان جمع آوري کرده ايم که براي شما امکان تجربه ي يک سفر زمستاني و به ياد ماندني را فراهم مي کند. سعي کنيد کمي متفاوت تر به سفر فکر کنيد و اجازه ندهيد که برف و يخ شما را از ديدن مناظر بي بديل باز دارند.

ملزومات کليدي سفرهاي زمستاني

لباس گرم مناسب هواي سرد

قانون ساده راهپيمايي زمستاني در خصوص انتخاب لباس در دو کلمه خلاصه مي‌شود: گرم و خشک بمانيد. سعي کنيد لباس‌هايي انتخاب کنيد که گرماي لازم را تامين مي‌کنند. براي اين منظور بايد سه لايه لباس بپوشيد: لايه زيرين که همان لباس زير شما است که در مجاورت پوست بدنتان است. پشم مصنوعي و مرينوس بهترين جنس براي لباس زير زمستاني است، چون باعث مي‌شوند تا عرق بدن از پوست به لايه‌هاي خارجي‌تر منتقل شده و تبخير شود ( سعي کنيد از جنس نخي استفاده نکنيد). اين جنس سريع خشک مي‌شود و لازم نيست مدت زمان زيادي صرف خشک کردن لباس‌هاي خود کنيد.
لايه مياني لايه‌اي است که نقش عايق را بازي مي‌کند. معمولا جنس اين لايه از لباس‌ها بايد طوري باشد که به شما کمک کند تا گرماي بدن را نگه داريد. لباس‌هاي کرکي بسيار مناسب هستند چون گرماي بدن در ميان کرک‌هاي آن حفظ مي‌شود.
لايه خارجي يا اخرين لايه، لايه‌اي است که بايد ضد آب و ضد باد باشد، در عين حال هوا هم از آن عبور کند. معمولا در اين گونه لباس‌ها در انواع ارزان‌تر آنها اين نکته ناديده گرفته مي‌شود، يعني لباس‌ها با اينکه عايق باد و رطوبت خوبي هستند، ولي هوا نمي‌تواند از آنها عبور کند.

دستکش زمستاني

دستکش هاي زمستاني نسبت به دستکش هاي معمولي گرم تر هستند و اگر مي خواهيد سرد شدن و يخ زدن انگشت خود را احساس نکنيد از يک جفت دستکش زمستاني استفاده کنيد. دستکش هاي زمستاني داراي يک لايه عايق رطوبت هستند که مانع از ورود رطوبت مي شوند. در داخل اين دستکش ها از دولايه عايق استفاده شده است که باعث مي شود دست ها را گرم و خشک نگه دارد

باطري ذخيره

گوشي هاي هوشمند همانند ما انسان ها به سرماي هوا حساس هستند و باطري آنها ضعيف مي شود. براي فرار از اين مشکل همراه داشتن يک باطري ذخيره يکي از ضروريات سفر زمستان است. وجود گوشي هوشمند يا باطري مي تواند در شرايط اضطراري جان يک فرد را نجات دهد.

کرم مرطوب‌کننده براي لب و صورت

هواي سرد و خشک باعث خشک شدن صورت و درنهايت ترک برداشتن آن مي‌شود، اما با استفاده مداوم از کرم‌هاي مرطوب‌کننده مي‌توانيد به‌راحتي از اين مشکل و زخم آزاردهنده آن فرار کنيد.

کلاه، راز گرم ماندن

هوا در صبح معمولا سردتر است. استفاده از يک کلاه گرم خوردن صبحانه را براي شما لذت بخش تر مي کند اما بايد بدانيد که يک کلاه خوب چه ويژگي هايي دارد:

  • بايد گوش هايتان را کاملا پوشش دهد.
  • تا حدود زيادي پشت گردن را فراگيرد.
  • نازک و سبک باشد اما جنس آن طوري باشد که بيشترين گرما را داشته باشد.

کفش

پاي شما هميشه نقش خط مقدم را ايفا مي کند زيرا ابتدا اين عضو است که با هر نوع آب و هوايي مستقيما در تماس است. پس بهترين را براي آن انتخاب کنيد. يک جفت کفش محکم، مناسب و معقول بايد دلراي چه ويژگي هايي باشد.

  • بايد کاملا ضد آب باشد.
  • در کنار محکم بودن، سبک هم باشد تا خيلي زود فرسوده نشود. بهتر است که بدون بند هم باشد.
  • تيره رنگ باشد زيرا هيچ کفشي در زمستان قرار نيست تميز بماند.

توصيه‌هاي سفرهاي جاده‌اي

اگر به هر دليلي ترجيح مي‌دهيد با ماشين شخصي خود در زمستان سفر کنيد، بهتر است پيش از عزيمت از وضع جاده‌هاي منتهي به مقصد مورد نظرتان آگاهي کافي پيدا کنيد. علاوه بر مجهز کردن ماشين به تمامي تجهيزات زمستاني، بهتر است به همراه خود نقشه کاملي از تمامي راه‌هاي اصلي و فرعي داشته باشيد. برداشتن کمي اغذيه خشک مانند خشکبار مي‌تواند در صورت بروز مشکل به شما در تامين انرژي کمک کند.

به سلامت بدن خود توجه کافي را داشته باشيد

يکي از المان هاي فصل زمستان علاوه بر برف و سرما مي تواند بيماري باشد. از همين رو بايد توجه زيادي به سلامتي خود و مقاوم نمودن بدنتان در برابر سرما بنماييد. استفاده از ويتامين ها و مکمل هايي که در حفاظت از بدن براي مقابله با نفوذ بيماري مي تواند کمک کند استفاده بنماييم . همچنين  لباس هاي گرم، کلاه و دستکش بپوشيم تا از نفوذ سرما به بدنتان جلوگيري نماييد.  توجه داشته باشيد که کلا هايي که استفاده مي کنيدتمامي قسمت هاي گوش و گردن شما را بپوشاند و از داشتن لوازم اضافه که باعث سنگين شدن آن مي شود جلو گيري کنيد. ترجيحا از کفش هايي که داراي عاج هستند و مانع از ليز شدن در هنگام حرکت بر روي برف مي شوند استفاد کنيد زيرا در اثر زمين خوردن بدن شما آسيب جدي خواهد ديد. پيشنهاد مي کنيم يک کيف از کمک هاي اوليه و داروهايي مثل قرص سرما خوردگي، قرص سردرد و قرص هاي ضد حساسيت هاي و تهوع همراه داشته باشيد.

انواع پناهگاه زمستاني

چادرهاي کوهنوردي چهار فصل

براي سفر زمستاني نياز به يک چادر مسافرتي ترجيحا يک چادر کوهنوردي چهار فصل داريد. اين نوع چادرها به راحتي در شرايط سخت و هواي نامساعد بنا مي‌شوند ولي کمي سنگينتر از چادرهاي ديگر بوده با اين حال عايق خوبي در برابر باد و برف و کولاک هستند. چادرهاي کوهنوردي معمولا در دو نوع يک لايه و دو لايه ساخته مي‌شوند که هر کدام به نوبه خود داراي مزيت‌هاي خاصي است. ديواره دو لايه  ديواره يک لايه سنگين‌تر و جاگيرتر است.  سبک‌تر است .
گرم‌تر است.  خنک‌تر است .
سخت‌تر برپا مي‌شود.  آسانتر برپا مي‌شود.
از نوع يک لايه آن ارزانتر است.  گرانتر از نوع دو لايه آن است.
تهويه بهتري دارد و کمتر عايق است.  عايق‌تر است.