توصيه هاي بهداشتي در سفر | نکات مهم بهداشتي که بايد در سفر رعايت کرد

نکات بهداشتي براي سفر

گرچه مسافرت‌هاي خانوادگي مي‌توانند مايه آرامش و تفريح باشند، در صورتي که مشکلات پزشکي غيرمنتظره اي در حين آنها رخ دهد، ممکن است بسيار تنش‌زا شوند.

 بهداشت آب آشاميدني در سفر
 

  • براي خوردن آب هميشه از بطري هاي استاندارد آب معدني استفاده کنيد. در غيراين صورت، آب را هميشه قبل از مصرف بجوشانيد.
  • جوشاندن، بهترين راه براي از بين بردن باکتري هاست.
  • جوشاندن آب را به مدت يک دقيقه ادامه دهيد.
  • بگذاريد اين آب در دماي اتاق سرد شود.

نکته؛ رعايت دستورالعمل بالا باکتري ها و انگل هايي را که باعث اسهال مي شود، از بين مي برد. در ارتفاعات بالاتر (بيشتر از دوهزار متر)، آب در دماي کمتري به جوش مي آيد بنابراين احتمال کشته شدن ميکروب ها کمتر مي شود. در اين حالت آب را حداقل 5-3 دقيقه در حال جوش نگه داريد.

برای رفتن به مسافرت، بيمه خود را بررسي کنيد

اگر داراي بيمه ي درماني هستيد، اعتبار آن را چک کنيد و اگر به خارج ازکشور سفر مي کنيد، حتما بيمه ي مسافرتي جامعي را تهيه کنيد. قبل از خريد بيمه ي مسافرتي به دقت در مورد آن تحقيق کنيد تا با توجه به هزينه اي که مي کنيد،جامع باشد و همه چيز را تحت پوشش قرار دهد.

اگر مجبور به صرف غذا در اغذيه فروشي ها و رستوران هاي بين راه هستيم، براي پيشگيري از بيماري هاي گوارشي مانند اسهال، از سالم و بهداشتي بودن غذاها بايد مطمئن شد و بهتر است در اين رستوران ها از مواد غذايي پخته نشده مانند سالاد و سبزي استفاده نکنيم؛ همچنين از مصرف غذاهاي خام و نيم پز نيز پرهيز کنيم، بهتر است از غذاهاي بسته بندي شده استفاده شود و در صورت ابتلا به اسهال در مسافرت، مايعات بيشتري مصرف کنيم. بايد از مصرف شير و فرآورده هاي لبني غير پاستوريزه مانند خامه، کره، پنير و کشک غير پاستوريزه در سفر خودداري شود، ادامه داد: بايد آب آشاميدني را از منابع امن و سالم تهيه کنيم، در غير اين صورت، آب را جوشانده و سپس مصرف کرد، از خريد يخ‌هاي قالبي در مدت سفر خودداري کنيم زيرا اين يخ‌ها  ممکن است از آب‌هاي ناسالم و آلوده تهيه شده باشند که باعث ايجاد اسهال شوند، بايد به کودکان خود بياموزيم برخي از شيرهاي آب بوستان ها و معابر عمومي، ممکن است غير آشاميدني باشد.
شستن مداوم دست ها
يکي از مهم ترين مواردي که مسافرت نوروزي شما را خراب مي کند، ابتلا به بيماري هايي مثل سرماخوردگي و آنفلوانزا در طول سفر است. بنابراين هرطور که شده بايد جلوي بروز اين بيماري ها را که عمدتا هم منشا ويروسي دارند، بگيريد. ساده ترين راه، شستن مداوم دست ها و عدم تماس آنها با مخاط دهان و بيني است. البته همه ما شستن دست ها را از کودکي ياد مي گيريم، اما بنا به دلايل مختلف اين كار را بادقت انجام نمي دهيم و حتي با وجود آگاهي نسبت به اهميت و ضرورت اين كار، شستن دست ها را فراموش مي كنيم. براي شستن دست ها حتما سراغ آب و صابون و مايع دستشويي (آب به تنهايي بي فايده است) برويد.
هنگام شست و شو دست هاي تان را به مدت حداقل ?? تا ?? ثانيه به هم بماليد و شستن نواحي بين انگشتان و پشت دست ها و زير ناخن ها را فراموش نکنيد. در صورتي هم  که به آب و صابون دسترسي نداشتيد، مي توانيد از ژل هاي ضدعفوني کننده بر پايه الکل استفاده كنيد كه همان كارايي را دارد. داروهاي ضروري سفر مثل مسكن، قطره استريل چشمي، قرص ضد آلرژي، پماد سوختگي و... هم حتما همراه تان باشد.
 

غذاهاي خانگي مطمئن ترين غذا در طول سفر هستند

اگر مجبور به صرف غذا در اغذيه فروشي ها و رستوران هاي بين راه هستيد، از تهيه بهداشتي غذاها مطمئن شويد. در غير اين صورت از مصرف غذا در اماکن غير بهداشتي دوري کنيد، همچنيناز غذاهاي بسته بندي شده استفاده کنيد. دقت کنيد، قبل از خريد موادغذايي بسته بندي شده، حتماً به پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، و تاريخ توليد و انقضاي محصول توجه کنيد. همين طور کنسروها را قبل از مصرف حتماً بجوشانيد.

بهداشت مواد غذايي

  • غذاي آماده به مصرف را رو باز نگهداري نکنيد.
  • غذاها را از دسترس حشرات . جوندگان و ساير ناقلين دور نگهداريد .
  • از ظروف يکبار مصرف گياهي يا آلومينيومي براي نگهداري غذاي داغ استفاده کنيد.
  • جهت مصرف نوشيدني داغ( چاي، آب جوش، قهوه و شير) از ليوان يکبار مصرف مناسب ترجيحا" گياهي يا کاغذي استفاده کنيد.
  • کيسه هاي پلاستيکي سياه بازيافتي جهت بسته بندي مواد غذايي، غير بهداشتي است و براي اين منظور استفاده نشود.
  • از خريد و مصرف پنير هاي محلي جدا خودداري نماييد .
  • قوطي هاي کنسرو سالم بوده و بايد فاقد هر گونه بادکردگي ، فرو رفتگي ، ضرب ديدگي و زنگ زدگي باشند .
  • غذاي کنسروي مطئمن ترين غذا در طول سفر است.

همچنين بيماران قلبي هنگام مسافرت آخرين نوار قلب و نسخه خود را همراه داشته باشند اگر داروهايي را به طور مرتب مصرف مي كنيد، به مقدار كافي آن ها را به همراه ببريد.اگر مبتلا به آسم، حساسيت، تشنج صرعي، بيماري هاي قلبي، بيماري هاي قندي يا بيماري هاي خاص ديگري هستيد هنگام مسافرت برچسب هشداردهنده روي پيراهن، گردن بند يا مچ بند داشته باشيد. در مسافرت مقداري داروهاي اوليه مانند مسكن هاي ساده، پماد سوختگي، قرص مسافرت، محلول هاي ضدعفوني و وسايل زخم بندي در كيف بهداشتي خود همراه ببريد.

هنگام مسافرت در كيف بهداشتي خود نام ونشاني نزديك ترين اقوام و آشنايان خود را بگذاريد.در صورت ابتلا به بيماريهاي خاص در يك دفترچه نوع بيماري و وضعيت خود، داروهاي مصرفي و مدت ابتلا به بيماري را بنويسيد.داروهاي خود را در ظرف ضد آب بسته­ بندي كنيد.در صورت نياز به خدمات فوريت هاي پزشکي با شماره 115 تماس بگيرند و  در صورت تماس با شماره 115 ، براي کمک به مصدوم يا بيمار شرح حال اوليه را به کارشناس مربوطه ارائه نمايند و از ازدحام در محل حادثه بپرهيزند.
در سفر بايد از غذاهاي آب‌پز با حجم کم استفاده شود. مصرف غذاهاي حجيم، چرب و سنگين مي‌تواند در طول سفر موجب تهوع و استفراغ مسافران شود، بنابراين بهتر است بيشتر از ميوه‌ها و سبزي‌ها استفاده گردد.در رستوران‌هاي بين راهي هم رعايت نکات بهداشتي حائز اهميت است. بهتر است در رستوران از مواد غذايي پخته نشده مثل سالاد و سبزي استفاده نکنيد و اگر ليوان يا ظروف يک‌بار مصرف ديگر در اختيارتان قرار گرفت پس از مصرف آنها را با فشار دست بشکنيد تا امکان استفاده مجددش براي سودجويان وجود نداشته باشد.