جشنواره مجسمه های شنی آنتالیا

 سالانه میلیون ها جشنواره در سراسر دنیا برگزار می شوند که هر یک هدف و دلایل مخصوص به خود را دارند؛ اما همیشه فستیوال هایی هستند که تا نام‌شان را می شنویم تصویری جذاب در ذهن‌مان نقش می بندد، جشن هایی که در سطح جهانی هم از شهرت و محبوبیت زیادی برخوردارند. فستیوال مجسمه های شنی آنتالیا هم در بین همه جشنواره های شنی جهان زبانزد است و طرفداران بسیاری دارد. هر سال هزاران نفر در این جشن که یکی از  جاذبه های گردشگری آنتالیا می باشد، شرکت می کنند. همیشه حتما نمایندگان وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری ترکیه، شهرداری آنتالیا، بنیاد ارتقای آنتالیا، انجمن روزنامه نگاران و بسیاری از موسسه های مهم دیگر هم در آن حضور دارند و از آن حمایت می کنند.

هر فردی که علاقه مند به شرکت در این جشنواره باشد به راحتی می تواند در آن حضور پیدا کند. هر سال این جشنواره موضوعی خاص دارد و همه شرکت کننده ها باید در راستای همان موضوع شروع به ساخت مجسمه های شنی کنند و با هم به رقابت بپردازند. تقریبا در طول این جشن ۱۰۰۰۰ تُن شن استفاده می شود و فضای وسیعی در اختیار شرکت کننده ها قرار می گیرد که گاهی مساحتش به ۱۰۰۰۰ متر مربع می رسد.

این جشنواره در دو دوره مختلف برپا می شود؛ یکی از ۱ ماه می تا ۳۱ اکتبر (۱۱ اردیبهشت تا ۹ آبان) و ۱ نوامبر تا ۳۰ آوریل (۱۰ آبان تا ۱۰ اردیبهشت). موضوع سال ۲۰۱۷ این جشنواره ۱۴ اسطوره عجیب جهان (۱۴Wonders of the World&Mythology) بود. حضور در این جشنواره هیچ محدودیت سنی ندارد و بزرگسالان در کنار کودکان و نوجوانان همگی تلاش می کنند تا بهترین اسطوره را به تصویر بکشند.

جشنواره مجسمه های شنی تا پاسی از شب هم ادامه می یابد؛ چرا که ساخت مجسمه های غول پیکر شنی کار آسانی نیست به همین دلیل با غروب خورشید فضای فستیوال نورپردازی شده و بسیار زیبا و دیدنی می شود و گویا به نمایشگاهی از مجسمه های رنگی رفته اید.

ایده و پیاده سازی جشنواره زیبای مجسمه های شنی آنتالیا از موسسه آرت دیزاین ورکز جهانی (Art Design Works Global) بود که با استقبال زیادی هم رو به رو شد.

مراحل جشنواره مجسمه های شنی در آنتالیا

اگر با لمس شن های ساحلی حس خوبی به شما دست می دهد یا به مجسمه سازی و آثار شنی علاقه مندید جشنواره مجسمه های شنی آنتالیا بهترین مکان برای شماست که با توجه به سلیقه خود مجسمه های فوق العاده خلق کنید. تنها کافی است به مکان برپایی جشنواره مراجعه کرده و با تهیه بلیت به یکی از هنرمندان مجسمه ساز تبدیل شوید. ما در قسمت مسیر و هزینه به طور کامل چگونگی رسیدن به محل این فستیوال را بیان کرده ایم.

هنر مجسمه سازی موقت، چند سالی است که در دنیا محبوبیت خاصی پیدا کرده و در  سطوح مختلف انجام می شود. مجسمه های یخی، شنی و... هم از انواع همین هنرها هستند. در هنر مجسمه سازی با شن، سازنده تنها می تواند از آب و شن برای ساخت اثر هنری خود استفاده کند، پس نیاز به وسایل زیادی ندارید مگر آن که برای فرم دادن به مجسمه خود، از ابزارآلات مجسمه سازی استفاده کنید که امری ضروری نیست.

شرکت کننده ها به محض ورود به محوطه مجسمه سازی که در فضای باز است کار خود را آغاز می کنند. در ابتدا باید شکل مجسمه ای که قصد ساخت آن را دارند در ذهن مجسم کنند سپس با توجه به ابعاد مورد نظر به گروه های ۱ الی ۳ نفری تقسیم شوند. حالا که تیم ها برای ساخت مجسمه آماده هستند، زمان شروع ساخت مجسمه است.

تا به حال صدها مجسمه شنی در طی این فستیوال ساخته و ویران شده اند؛ اما همیشه برخی از مجسمه ها که به راستی خارق العاده و زیبا هستند در جای خود باقی می مانند.

اطلاعات ضروری شرکت در فستیوال مجسمه های شنی

در ادامه به بررسی نکاتی می پردازیم که دانستن شان برای رفتن به این جشنواره ضروری است:

اگر آب و هوا برای برپایی فستیوال مناسب نباشد برگزاری جشن به زمانی دیگر موکول می شود.

محوطه جشنواره برای صندلی های چرخدار هم مناسب سازی شده است و معلولان حرکتی بدون هیچ مشکلی می توانند به این جشنواره بروند.

حضور حیوانات خانگی مانعی ندارد، به شرطی که در جعبه مخصوص حمل شان باشند.

همه مجسمه ها به راستی فقط با استفاده از شن و آب تهیه شده اند و برای ساخت شان از ابزارهایی که لبه های نوک تیز دارند استفاده می کنند.

استفاده از قالب برای ساخت مجسمه ها اشکالی ندارد.

اگر باران خفیف ببارد مانع کار هنرمندان نمی شود و نم نم باران آسیبی به مجسمه های شنی نمی رساند و صدمه ها قابل تعمیر خواهند بود. تنها زمانی فستیوال برگزار نمی شود که طوفان شدید در راه باشد.

در پایان کار به برخی از مجسمه ها که خیلی زیبا هستند اسپری هایی زده می شود. این محلول باعث می شود آب کمتر به مجسمه نفوذ کند و مدت زمان بیشتری سالم بماند و کاملا هم سازگار با محیط زیست است.

هر مجسمه شنی می تواند حدود یک سال سالم بماند؛ اما روش هایی وجود دارد که بتوان عمر آن ها را به بیشتر از یک سال هم رساند.

ساخت مجسمه شنی بسیار سخت است پس اگر می خواهید مجسمه ای زیبا بسازید باید آماده جنگ با شن های نرم باشید.

زمان ساخت هر مجسمه متفاوت است؛ اما برای مثال سال ۲۰۱۷ حدود ۱۵ مجسمه زیبا ساخته شد که ۹ تا ۱۰ روز زمان بردند و هر روز حداقل ۸ ساعت برای ساخت شان زمان صرف شد و ۱۰۰۰۰ تن شن مصرف کردند.

هیچ فسیوالی به این صورت نه در ترکیه و نه در هیچ جای دیگر جهان وجود ندارد که در تمام طول سال امکان ساخت مجسمه شنی داشته باشد البته ممکن است در آینده جشنواره ای شبیه به آن را در کشورهای دیگر هم ببینیم.

در این فستیوال مجسمه های برگزیده تا ۱ سال نگهداری شده و در نهایت ویران می شوند.