غذاي مسافرتي سالم | ليست غذاهاي مسافرتي | پيشنهاد غذا در سفر

هنگامي که شما وسايل را در ماشين قرار مي‌دهيد، بسته‌بندي مي‌کنيد و براي يک سفر طولاني آماده مي‌شويد، شايد به نظر شما بهترين گزينه براي وعده‌هاي غذايي فست‌فودها هستند؛ اما اگر نکات زير را رعايت کنيد، علاوه بر اينکه سريع و راحت هستند، شما را در طول سفر جاده‌اي سالم نگه مي‌دارند. هنگامي که شما به يک سفر جاده‌اي مي‌رويد، مهم‌ترين هدف شما زمان‌بندي صحيح است؛ گاهي اوقات توقف‌هاي طولاني مدت و صرف غذا در رستوران‌هاي سالم امکان‌پذير نيست، اما غذا خوردن سالم نيازي به پيچيدگي و وقت زيادي ندارد.
اگر بخواهيد همه ي وعده هاي غذاييتان را به رستوران برويد، هزنيه ي بسيار زيادي را بايد براي آن کنار بگذاريد. از طرفي پيدا کردن غذاي سالم در سفر کمي دشوار است. و بعضي اوقات با مسموميت هاي غذايي ممکن است لذت سفر گرفته شود. از طرف ديگر مطمئنا دوست نداريد وقتي را که مي توانيد براي گشت و گذار در مقصد بگذاريد، فداي آشپزي در سفر کنيد.
ساندويچ
متداول‌ترين نوع غذا براي گردش، ساندويچ‌‌ است. لزومي ندارد ساندويچ با همه مخلفات معمول همراه باشد. مي‌توانيد چند تخم‌مرغ را آب‌پز يا نيمرو كنيد و با كره آن را در نان ساندويچي بگذاريد. ساندويچ‌هايي مثل كوكو هم وقت كمي از شما خواهند گرفت. اگر دستگاه ساندويچ‌ساز داريد مي‌توانيد به غذا تنوع بيشتري دهيد و ساندويچ‌هاي مطلوب‌تري براي بچه‌ها درست كنيد. اما اگر وقت‌تان كافي است، غذاهايي مثل الويه با مخلفات، طرفدار بيشتري دارد.
سالاد سيب زميني
سه سيب زميني درشت را بپزيد و به شکل مکعب‌هاي کوچک خرد کنيد. سپس سبزي‌هاي معطر مثل ريحان، شويد، ترخان و نعناع را خرد و مخلوط کنيد و 5 قاشق غذاخوري از آن را به سيب زميني‌ها اضافه کنيد. سپس يک ليوان ماست را با يک قاشق غذاخوري سس مايونز، يک قاشق آبليمو و يک قاشق روغن زيتون مخلوط کنيد و به همراه نمک، فلفل و سبزي به سيب زميني‌ها اضافه کنيد.

ساندويچ استيک
200 گرم گوشت فيله يا راسته گوساله را به رشته‌هاي دو سانتي متري برش بزنيد و در تابه‌اي که با يک قاشق روغن چرب کرده‌ايد، سرخ کنيد. آن را داخل نان ساندويچي برزيد، نان را در فويل آلومينيومي بپيچيد و 5 دقيقه در فر بگذاريد تا برشته شود. با 5 برگ کاهو، 3 گوجه فرنگي، 2 قاشق سس مايونز و صد گرم خيارشور سالادي درست کنيد و همراه ببريد و موقع سرو درون ساندويچ‌ها بريزيد.
کتلت
بعضي از غذاها هستند که درست کردنشون يکم سخته و ريخت و پاش زياد دارد اما وقتي پخته ميشوند از عطر و طعمشان مي توان حدس زد که چقدر داشتن ذائقه ي چشايي خوب و به درد به خور است. يکي از اين غذاها کتلت است. درست است که مراحل قبل از پخت کتلت کمي سخت و وقت گير است اما نتيجه ي فوق العاده اش، مخصوصا در سفر لبخند را بر روي لب هاي شما و همسفرانتان مي آورد. براي تهيه ي کتلت شما به گوشت چرخ کرده، سيب زميني، تخم مرغ، پياز، آرد سوخاري، نمک، فلفل و زردچوبه نياز داريد. شما در ابتدا نياز دازيد تا سيب زميني و پياز ها را رنده کرده و آبشان را بگيريد سپس با گوشت و ادويه ها مخلوط نماييد و بگذاريد مايع به دست آمده کمي استراحت کند و سپس بعد از چند دقيقه در روغن داغ سرخ کنيد. يادتان نرود که سيب زميني هاي کتلت رو هم خام و هم پخته ميتونيد استفاده کنيد و به سليقه خودتون بستگي دارد. در صورتي که کتلت رو با سيب زميني خام درست کنيد هنگام سرخ شدن روغن کمتري به خودشون مي کشد . حتما آب پياز را بعد از رنده شدن بگيريد. در غير اين صورت کتلت هنگام سرخ شدن وا ميرود.

در سفر تنقلات سالم همراه داشته باشيد

مقداري آجيل، ميوه تازه، بيسکوييت‌هاي سالم و کم شکر و کم گلوتن، انواع ميوه خشک، مقداري خرما، چند عدد نان تست جو، کمي کره بادام زميني و چند عدد ساندويچ ميان‌وعده کوچک مثل ساندويچ نان و پنير يا ساندويچ کره بادام زميني و عسل هم از جمله غذاهاي سالم در سفر هستند و هم شما را از هوس خوردن غذا در رستوران‌هاي بين راهي مي‌اندازند.
سيب زميني و تخم مرغ آب پز

اين غذا از غذاهايي است که حداقل مردان ايراني در تهيه آن کاملاً حرفه اي هستند. سيب زميني و تخم مرغ آب پز ضمن سرعت در پخت، انرژي زيادي نيز دارند. البته خوردن زياد آن مضراتي به همراه دارد؛ ولي به هر جهت خوردن يک بار در سفر آزاردهنده نيست. با امکانات بسيار ساده اي شامل يک اجاق مسافرتي، قابلمه، آب، سيب زميني و تخم مرغ و نمک غذايتان حاضر است. تخم مرغ در 7 دقيقه عسلي و در 15 دقيقه کاملاً سفت ميشود.سيب زميني به مدت نيم ساعت که در آب بماند، قابل خوردن است. البته اگر ميخواهيد مغز آن هم کاملاً پخته شود 45 دقيقه زمان لازم است.

وعده نهار و شام در سفر

براي انتخاب وعده‌هاي غذايي، سري به فروشگاه بزنيد. ليست متنوعي از کنسرو‌ها، غذاهاي نيمه آماده، سوپ آماده، نودل و انواع ديگر غذاهاي قابل نگهداري بيرون از يخچال پيدا مي‌کنيد. هريک از اين موارد معايب و امتيازات خاص خود را دارند. خوردن غذاهايي که نگهدارنده دارند، به مدت طولاني براي سلامتي ضرر دارد. اما حمل آن‌ها آسان است و معمولا وزن کمي دارند. بعضي از آن‌ها نياز به پختن يا گرم کردن دارند ولي بعضي را مي‌توان آماده و سرد خورد.

نان و پنير و سبزي همراه گوجه و خيار يا ميوه هاي فصلي مانند انگور و طالبي، خربزه مي توانند براي بين راه بسيار مناسب تر باشند. مطمئن باشيد اگر يک روز غذاي ساده بخوريد اتفاقي برايتان نمي افتد. ضمن اينکه خوردن همين غذاهاي ساده در کنار هم و هنگام سفر، لذت زيادي دارد. تخم مرغ و سيب زميني کاملا پخته هم مي توانند گزينه هاي مناسبي براي غذاي بين راه شما باشند. به علاوه، رفتن به رستوران هاي بين راهي هم چندان توصيه نمي شود. چون معمولا اين رستوران ها به آب شهري دسترسي ندارند و بهداشت ظروف، مواد غذايي و غذاهاي شان چندان مورد اطمينان نيست.

غذاهايي را که با خود به سفر مي بريد نيم پز نکنيد، يا از همان اول غذا را کامل بپزيد يا اينکه در مقصد اقدام به پخت آن کنيد. غذاهايي مثل کتلت و کوکو يا تخم مرغ پخته براي سفر مناسب هستند و غذاهايي مثل الويه و کباب کوبيده، کالباس و سوسيس بسيار حساس  و فساد پذير هستند. غذايي که براي بين راه تهيه مي کنيد، نبايد آبکي باشد.غذاهاي آبکي مثل انواع خورش ها ، سريعتر فاسد مي شوند چون ميکرب ها و باکتري ها در فضاي مايع، محيط مناسبتري براي رشد وتکتير دارند. غذايي را که براي سفر آماده مي کنيد در طول راه کاملا خنک نگهداريد.بجاي نوشابه هاي گازدار، همراه باغذا دوغ کم نمک وبدون گاز سفارش دهيد. نوشابه هاي گازدار حاوي مقدارزيادي قند هستند مقدارزيادي کالري  وارد بدن مي کند که نتيجه اش اضافه وزن وچاقي است. ممکن است بگوييد از نوشابه هاي بدون قند ويا رژيمي استفاده مي کنيم ، ولي بايد بدانيد که حتي نوشابه هاي بدون قند هم حاوي مقادير زيادي فسفات هستند که از جذب کلسيم غذا که براي استحکام استخوانها ضروري است ، جلوگيري مي کند و نتيجه اش در دراز مدت پوکي استخوان خواهد بود.