جاذبه های گردشگری یزد

 جاذبه های شهر یزد 

 
یزد یکی از شهرهای تاریخی ایران است که قدمت جاذبه های آن سبب شده این شهر جزء اولین شهر تاریخی خشتی ایران و دومین شهر تاریخی جهان قرار دارد. با توجه به فراوانی جاذبه های شهر یزد و بناهای خشتی، این که نام این شهر تاریخی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده از آن به عنوان یک شهر بین المللی هم یاد می شود. یزد به شهر بادگیر ها و قنات ها مشهور است و در گوشه گوشه ی این شهر می توان به نظاره تاریخ نشست و از غرق شدن در زیبایی های آن لذت برد. در این مطلب الی گشت قصد دارد تا بخشی از جاذبه های شهر یزد را خدمتتان شرح دهد، با ما در ادامه این مطلب جذاب تاریخی ایرانی همراه باشید.
 

مسجد جامع یزد

 
مسجد جامع یزد یکی از شاهکارهای معماران هنرمند ایرانی است که در دل کویر ایران در استان یزد جلوه گیری می کند و یکی از مقاصد پرگردشگری است که مسافران زیادی از داخل و خارج آن را برای گشت و گذار در یزد انتخاب می کنند. این مسجد حدود ۱۰۰ سال و در طول ۳ دوره ساخته شده و یکی از پایه های اصلی حکومت ساسانیان به شمار می رفته است. چیزی که سبب شده این مسجد به نسبت دیگر مساجد ایران تفاوت داشته باشد خوابیدگی گنبد، سردر رفیع و بلند و همچنین کاشی کاری زیبا و منحصر به ‌فرد آن می باشد که هر چشمی را به خود خیره می کنند.
 
این اثر ارزشمند ایرانی در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 

آتشکده یزد

 
آتشکده نام گونه ای از نیایشگاه های زرتشتیان است که در آن آتشی در یک جایگاه ویژه دیده می شود و مهم ترین نیایش های دینی از جمله خواندن اوستا و گات ها در آن و در برابر آتش صورت می گیرد.
 
آتشکده یزد یکی از همین نیایشگاه هاست که در دوران پهلوی اول ساخته شده و ارزش بسیاری برای زرتشتیان دارد. این مکان با نام آتشکده وَرهُرام نیز شناخته می شود و آتش مقدس ورهرام در آن قرار دارد.
 

باغ دولت آباد

 
می‌توانم روی کمک شما حساب کنم؟ فضایی با این مشخصات را در نظر بگیرید: یک زمین مستطیل یا مربع‌شکل بزرگ. دور تا دور این زمین را باید دیوارهای بلند بچینیم. در کنار دیوارها ردیف‌هایی از درختان مختلف کاشته می‌شود: کاج، سرو، نارون، صنوبر، چنار یا ارغوان. یادتان باشد همه چیز در این فضا باید منظم و متقارن باشد. رنگ سبز و یکدست درخت‌ها با گل‌های رنگارنگ تزیین می‌شود. زمین با سنگ‌فرش‌ها و آجرفرش‌های منظم پوشانده می‌شود و در میان درخت‌ها ردیف‌هایی برای عبور نهرهای آب قرار می‌گیرد. سپس، درست در محل تلاقی دو محور طولی و عرضی، یک کوشک زیبا ساخته می‌شود. عمارتی آجری که بهترین چشم‌انداز را داشته باشد، با پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگی. رو به روی کوشک، یک حوض بزرگ آب قرار می‌‌گیرد تا تصویر کوشک و درختان در آن منعکس بشود و زیبایی‌های فضا را دو برابر کند. حالا جلوی هشتی ورودی بایستید و به بنایی که با هم ساختیم نگاه کنید: اینجا یک باغ ایرانی است. ما برای دیدن یکی از جاذبه‌های دیدنی یزد که  از زیباترین باغ‌های ایرانی به شمار می‌رود، از شما دعوت به همکاری می‌کنیم. به یزد بیایید و باغ دولت آباد را ببینید. این باغ بیشتر از 250 سال پیش به دست طراحان خوش‌ذوق و معماران زبردست ساخته شد. دولت آباد یکی از 9 باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکوست. بادگیر هشت‌سویه‌ باغ دولت‌آباد یزد، با ارتفاع 33 متر، بلندترین بادگیر جهان است.
 

بادگیر ها يزد

 
یکی از شاخص ترین نشانه هایی که شهرهای اسان یزد را از لحاظ شکل ظاهری و منظره عمومی از دیگر شهرهای ایران متمایز می سازد وجود بادگیرهای یک تا شش طرفه می باشد.این بادگیرها جریان هوا را به اتاق های هم کف و زیرزمین می فرستاده و باعث خنک شدن فضای درونی خانه ها و مساجد می شود.