جلوگيري از خواب آلودگي در رانندگي | مواد غذايي براي جلوگيري از خواب آلودگي

چطور حين رانندگي خوابمان نبرد

زماني که شما با ماشين از شهري به شهر ديگر سفر ميکنيد ، ميتوانيد هزينه بليط يک هواپيمارا ذخيره کنيد، اما بايد به ياد داشته باشيد که پس ازمدتي در صندلي راننده احساس خستگي ميکنيد و بايد بيدار بمانيد بسيار مهم است که آماده و هوشيار باشيد و از عواملي که باعث خواب الودگي ميشود جلوگيري کنيد و در نهايت سفري بدون خطر که اغلب آنها ناشي از خواب آلودگي در رانندگي مي شود داشته باشيد. بايد بدانيد که تهويه هواي مناسب و گرماي کافي از عوامل کليدي براي بيدار ماندن در حال رانندگي است، زيرا گرماي بيش ازحد باعث خواب آلودگي ميشود اما اين همه چيز نيست در اينجا چند نکته وجود دارد که کمک مي کند تا شما حين رانندگي احساس خواب آلودگي نکنيد.
اخيرا تحقيقي در کشور استراليا در مورد رانندگي با حالت خواب آلودگي صورت گرفته که نشان مي‌دهد اگر فردي 18 ساعت نخوابيده باشد و اقدام به رانندگي کند دقيقا مثل حالتيست که 5 درصد الکل در خون او وجود دارد يعني انگار آن فرد با حالت مستي پشت فرمان نشسته است. حالا اگر اين مدت به 24 ساعت برسد، حالت رواني فرد کاملا مشابه يک انسان کاملا مست با 10 درصد غلظت الکل در خون مي‌شود. اما فرق اصلي اينجاست که هيچ دستگاهي نمي‌تواند اين نوع مستي را ثابت کند! کارکنان شيفتي، رانندگان خودروهاي سنگين، و افراديکه به خاطر برخي بيماري‌ها از اختلال خواب رنج مي‌برند، بيشتر در معرض خطر قرار دارند.
مصرف نوشيدني کافئين دار يا انرژي زا
 
اگر مي‌بينيد که در هنگام رانندگي امکان خواب آلودگي شما وجود دارد، بايد پيش از آغاز سفر چه کوتاه، چه بلند خود از نوشيدني‌ها يا ساير خوراکي‌هاي کافئين دار استفاده کنيد. يکي از بهترين آن‌ها قهوه است. يک فنجان قهوه‌ي غليظ مي‌تواند شما را تا 2 الي 3 ساعت از شر خواب آلودگي در هنگام رانندگي خلاص کند. اما اگر علاقه‌اي به خوردن قهوه نداريد هم مي‌توانيد از ساير نوشيدني‌هاي خنک انرژي زا که در فروشگاه‌ها به فروش مي‌رسد استفاده کنيد. اين نوشيدني‌ها به لطف کافئين و قندي که دارند باعث هوشياري شما مي‌شوند.
 

هنگامي که تشنه يا گرسنه هستيد

همانطور که بايد قبل از شروع يک سفر طولاني، باک خودروي خود را از بنزين پر کنيد بايد سوخت بدن خودتان را نيز تامين کنيد.

خوردن يک خوراکي شيرين، شما را به طور لحظه‌اي خوشحال مي‌کند و انرژي شما را افزايش مي‌دهد. ولي اين افزايش انرژي موقتي است و وقتي اين اثر موقت از بين مي‌رود، حتي بيشتر از قبل احساس خستگي خواهيد کرد. وقتي با خودرو در مسيرهاي طولاني سفر مي‌کنيد، غذاهايي با شاخص گلوکز پايين انتخاب کنيد. اين نوع غذاها مدت زمان طولاني‌تري تغذيه بدن شما را تامين مي‌کنند زيرا آهسته‌تر و پيوسته‌تر انرژي آزاد مي‌کنند.

راننده هنگام رانندگي بايد کاملاً راحت باشد، پوشيدن البسه يا کفش نامناسب، همچنين عدم تنظيم صندلي راننده و يا نقص فني در خودرو همگي مي‌تواند باعث خطرات شديد براي فرد و ساير سرنشينان ماشين شود.
 

هنگام خستگی در رانندگی،از وضعيت آسايش خارج شويد

يکي از بهترين روش‌ها براي جلوگيري از خوابيدن در زمان رانندگي اين است که از وضعيت مطلوبتان خارج شويد. ارتفاع يا زاويه پشتي صندلي را تغيير دهيد و شيشه اتومبيل را کمي پايين بکشيد تا باد به صورتتان برخورد کند؛ اين دو امر باعث مي‌شود شما از حالت آسايش يا پايدارتان خارج شويد و عضلاتتان بيش از پيش تحرک داشته باشند. فعاليت عضلات باعث مي‌شود بدنتان از حالت خواب خارج شود و بتوانيد هوشيارتر از قبل مسيرتان را ادامه دهيد.

استراحت در فواصل رانندگي

بهترين روش براي جلوگيري از خستگي و خواب آلودگي استراحت در فواصل دوساعتي است به صورتي که به ازاي هر دو ساعت 20 دقيقه بايد استراحت کنيد و اين در حالتي است که از خواب کافي قبل از رانندگي بهره برده باشيد. پس هر گز ريسک نکنيد و اين نکته را قبل از هر مورد ديگري رعايت کنيد. پس لازم نيست چند ساعت بخوابيد، فقط کافي است بيست دقيقه، اما عميق بخوابيد تا خطر تصادف بر اثر خواب آلودگي را به صفر نزديک سازيد. اگر بيست دقيقه خواب عميق داشته باشيد مغز و سيستم عصبي تان استراحت کرده و انرژي کافي را به دست خواهد اورد و در نتيجه سريع تر کار خواهد کرد. هشياري تان بالا تر خواهد رفت و کنترل اوضاع را بهتر در دست خواهيد داشت.
اگر روي زمين برف نشسته و در جاده اي حرکت مي کنيد که دو طرف آن برف نشسته است از عينک هايي با شيشه رنگي استفاده کنيد تا بر اثر تکرار ديدن رنگ سفيد دچار حالت گيجي و خواب آلودگي نشويد.
موسيقي گوش دهيد.
اگر تمرکزتان حين رانندگي به هم نميخورد با ديگران صحبت کنيد
راديو گوش دهيد.

تخمه‌ي افتاب گردان مصرف کنيد
چه هر دفعه يک دانه بخوريد و چه يک مشت، عمل شکستن تخمه، بيرون آوردن مغز و دور انداختن پوستش، ذهن را فعال و بيدار نگه مي دارد. يادتان باشد که يک فنجان پلاستيکي در اتومبيل داشته باشيد تا پوست تخمه ها را درون آن بريزيد.
ميوه‌هاي تازه بخوريد
سعي کنيد در حين رانندگي حس چشاييتان را بيدار نگه داريد، مکيدن يا جويدن سيب، پرتقال يا حتي ليمو باعث بيدار نگه داشتن حس چشايي تان مي شود. مواد غذايي با طعم اندکي تند بهتر هستند (قبل از اينکه چيزي بخوريد، در مکان امني اتومبيل تان را متوقف کنيد. خوردن در هنگام رانندگي ممکن است باعث بروز حادثه شود).

محققان دانشگاه Wheeling Jesuit University در جديدترين تحقيقات خود دريافتند مصرف خوراکي هاي حاوي دارچين و يا نعناء مي تواند سبب افزايش سطح هوشياري، تمرکز، رفع خستگي و خواب آلودگي در راننده و حتي مسافران در حين مسافرت هاي طولاني مدت شود.
 

مهم‌ترين نشانه‌هاي خستگى در حين رانندگى شامل

  • خواب‌آلودگي و انحراف از مسير
  • عبور بي‌توجه از کنار علائم راه،
  • سنگين شدن پلک‌ها،
  • احساس بي‌قراري و زودرنجى و تندمزاجى،
  • شتاب و ترمز گيري غيرمعمول
  • چرت زدن‌هاي کوتاه
  • عدم تعادل در حفظ خودرو بين خطوط جاده است.
  •  

مهم‌‌ترين تأثير خواب‌‌آلودگي بر رانندگي از نگاه علمي چيست

وقتي مغز خسته است توان کافي براي کنترل همه کارهاي فرد را ندارد. زماني که راننده پشت فرمان مي‌‌‌نشيند بايد به امور مختلفي نظارت و کنترل داشته باشد که تمامي آن‌‌ها بر عهده مغز است. تحقيقات علمي فراوان نشان داده‌اند مهم‌ترين تأثير خواب ‌آلودگي بر رانندگي افت عملکرد مغز در تصميم ‌گيري‌‌ها است که اين خود به بروز تصادفات مختلفي منجر مي‌‌‌شود. نکته مهمي که بايد به آن توجه کرد اين است که هيچ کس نمي‌تواند متوجه شودحالت خواب‌آلودگي راننده دقيقاً از چه زماني آغاز مي‌‌‌شود. از اين رو اين خود راننده است که بايد با درک نخستين علائم خواب‌آلودگي خودرو را در مکان امني متوقف نمايد.