جاذبه های استانبول

مسجد سلطان احمد
يکي از بزرگترين هداياي معماري به پايتخت ترکيه بود و يکي از زيباترين مسجدهاي جهان به حساب مي آيد. مسجد آبي بين سال هاي 1609 و 1616 ساخته شد و بعد از اتمام ساخت مسجد، موجب خشم مسلمانان جهان اسلام شد، چرا که دقيقاً همانند خانه خدا در مکه، 6 مناره داشت. به همين دليل مناره هفتم به عنوان هديه‌اي براي مکه ساخته شد تا به اين مخالفت پايان داده شود.

نام مستعار اين مسجد (مسجد آبي) از دکوراسيون داخلي‌اش که شامل دهها هزار کاشي ايزنيک است، گرفته شده است. فضاي کلي و تأثير رنگ داخلي، مسجد را به يکي از بهترين دستاوردهاي معماري دوره عثماني تبديل کرده است.

مسجد اياصوفيه استانبول - Hagia Sophia ، ترکيه

مسجد اياصوفيه
نماد شهر استانبول است ودر سال گذشته به عنوان پربازديد ترين مسجد ديدني ترکيه  برگزيده شده. يکي از معروف ترين و با ارزش ترين موزه و کليساي استانبول است که در ميداني به نام ميدان اياصوفيه، در محله سلطان احمد قرار گرفته. مسجد زيباي اياصوفيه با طاق‌ها و ستون‌هاي با شکوهش که از دوره بيزانس باقي مانده تاريخي به قدمت ترکيه داشته و به دليل جاذبه هاي گردشگري بي نظير و زبان زدش، تحسين هر بيننده و گردشگر را برمي‌انگيزد.
وقتي به بازديد از معماري هاي شگفت انگيز اين مسجد تاريخي و اسرار آميز مي رويد موزاييک مريم مقدس باقي مانده از قرن يازدهم در بالاي دروازه خروجي اصلي چشم شما را به خود جلب خواهد کرد و مقبره با شکوه و با عظمت 5 پادشاه در خارج از ساختمان اصلي در کنار در خروجي اصلي را مي توان از ديدني هاي ديگر اين مسجد خواند. و اما ازمعماري ها، نقشه ها و بناي ستون ها و سقف که بگذريم، وقتي که به سمت شمال اين مسجد حرکت کنيد مشهورترين جاذبه هاي اياصوفيه را خواهيد ديد، ستون غم انگيز در راهرو درب امپرياليستي گفته مي شود که توسط St. Gregory، کارگر معجزه گر، مورد ستايش قرار گرفته و سوراخي که در اين ستون قرار دارد اثري شفا بخش دارد. مردم آن زمان بر اين باور بودند که بيماران با انگشت در سوراخ قرار داردن از شر بيماري رهايي پيدا خواهند کرد.

کاخ توپکاپي (توپکاپي سارايي)
اين کاخ منزلگاه سلاطين عثماني از سال 1465 تا 1856 بوده است و يکي از محبوب ترين جاذبه هاي شهر استانبول است. معماري بي نظير و حياط هاي زيبايي دارد. اين سرا در سال 1924 يعني اندکي پس از دوره عثماني تبديل به موزه شد.
کاخ توپکاپي محل حرم سلطنتي نيز بوده است. تور حرم جداگانه است و گردشگراني که مي خواهند از حرم ديدن کنند بايد علاوه بر ورودي 13 دلاري اين کاخ، 10 دلار ديگر هم بپردازند. اين موزه از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر همه روزه بجز سه شنبه ها باز است.

برج گالاتا (Galata Tower)
برج گالاتا داراي 67 متر ارتفاع است که بر افق استانبول حمکراني مي‌کند. اين برج سنگي قرون وسطايي به عنوان برج مسيح شناخته شده است. زماني که در 1348 ساخته شد بلندترين ساختمان در استانبول بود که هنوز هم در استانبول مي‌درخشد. اين برج در طول قرن‌ها تغيير يافته است، در يک زمان به عنوان برج رصد نقطه آتش سوزي استفاده مي‌شد. امروزه قسمت فوقاني آن شامل يک کافه، رستوران و باشگاه شبانه است، که توسط آسانسور در ساختمان 9 طبقه مي‌توان به آن‌جا رسيد که در آن مي توان مناظر خيره کننده‌اي را پيدا کرد.

بازار بزرگ | Grand Bazaar
بازار بزرگ استانبول يا گرند بازار استانبول يکي از بازارهاي استانبول مي باشد که بسيار پرطرفدار مي باشد و گردشگران زيادي را بصورت سالانه به سمت خود مي کشاند. بازار بزرگ استانبول که بازاري سرپوشيده است به زبان ترکي کاپالي چارشي (به معناي بازار سرپوشيده) ناميده مي‌شود. گرند بازار استانبول در قرن 15 ميلادي (سال 1461) به دستور سلطان محمد ساخته شده است.

مسجد سليمانيه | Suleymaniye Mosque
در بالاي منطقه سلطان احمد و بر فراز تپه اي يکي ديگر از جاذبه هاي گردشگري استانبول قرار گرفته است. مسجد سليمانيه بين سال هاي 1549 و 1575، توسط سينان، معمار مشهور بسياري از بناهاي استانبول و براي سلطان سليمان ساخته شده است. در محوطه اين مسجد گورستان مقامات بلندپايه عثماني قرار دارد و علامت هاي خاصي که روي هر قبر وجود دارد نشان دهنده مقام و شغل او بوده است. در گوشه اي از اين مجموعه هم آرامگاه سلطان سليمان و همين طور همسر محبوبش، خرم سلطان قرار دارد که در کشورهاي غربي به رکسانا شهرت دارد.
ساعات بازديد: مسجد سليمانيه همه روز به جز زمان نمازهاي يوميه براي عموم باز است.