جاذبه های شهر مشهد

حرم امام رضا

حرم امام رضا (ع) در مرکز شهر مشهد، استان خراسان رضوي، ايران، مدفن علي بن موسي‌الرضا (ع) است که نزد مسلمانان شيعه به‌عنوان «حرم» گرامي داشته مي‌شود و مقدس است. از بناهاي پيوسته برجسته‌ي آن مسجد بالاسر (مدفن امام رضا) ( 425 ق/1033 م) و مسجد جامع گوهرشاد (ساخته 821 ق/ 1418 م) است. حرم امام رضا مجموعه‌اي است با کانون آرامگاه هشتمين امام شيعيان، علي بن موسي‌الرضا که ديگر مسجدها، آرامگاه‌ها، رواق‌ها، صحن‌ها، کتابخانه و موزه‌ها را دربرمي‌گيرد. بزرگ‌ترين مسجد جهان در اندازه (250 هزار مترمربع) و دومين مسجد بزرگ جهان در گنجايش (500 هزار نفر) شمرده مي‌شود.

درياچه چشمه سبز
درياچه چشمه سبز هم يکي از همين جاذبه ها است که در استان خراسان رضوي قرار دارد و در يکي از بلندترين نقاط رشته کوه بينالود در 50 کيلومتري غرب مشهد واقع شده است. اين درياچه کوهستاني که ارتفاع آن در 2500 متري سطح دريا واقع شده وسعت زيادي دارد و از آب آن براي آبياري باغ ها و زمين هاي کشاورزي اهالي اين منطقه بهره مي برند.

پارک و شهربازي ملت
راه ندارد که گذرتان به مشهد بيافتد و بدون رفتن به پارک ملت سفر را به پايان ببريد. پارک و شهربازي ملت که قديمي ترين و بزرگترين پارک شهر مشهد است، ديدني هاي زيادي دارد و آدم در آن زمان را از دست مي‌دهد. پارک ملت مجموعه کاملي شامل شهربازي، ميدان هاي ورزشي، کتابخانه و استخر شنا است. اين پارک همچنين بزرگترين چرخ و فلک خاورميانه و هجدهمين چرخ و فلک بزرگ دنيا را در خود جاي داده. در شرق پارک ملت، درياچه بزرگي قرار گرفته و در غرب آن بزرگترين استخر روباز مشهد و زمين هاي چمن فوتبال و واليبال، تنيس و پيست اسکي.

موزه شه لافتي
موزه شه‌ لافتي داراي درب ورودي بسيار کوچکي است که براي وارد شدن بايد خم شويد. اين موزه بسيار مورد توجه گردشگران علاقه‌مند به فردوسي و شاهنامه است. موزه‌اي که بيشتر جاذبه‌اش بسته به يک آدم و عتيقه‌هايي که دور و بر خود جمع کرده است، آدمي که يک‌ تنه کار چند نهاد و دستگاه عريض و طويل را انجام مي‌دهد و خودش، هم مدير کل و هم آشپز سازمان است. مرشد رستم قاسمي، کهنه‌سوار پهلوانان خراسان است که حال با موزه فرهنگ پهلواني‌اش به نامي آشنا براي مشهدي‌ها تبديل شده است. در گوشه‌اي دنج از زورخانه و موزه که بيشتر به لمکده‌هاي سنتي مي‌مانند، عيارخانه قرار دارد. در وسط عيارخانه جايگاهي است که عياران فنون خود را بر آن به تمرين گذاشته و نقالان جمع را به شنيدن شاهنامه ميهمان مي‌کنند.

گنبد خشتي مشهد
اين آرامگاه در خيابان طبرسي، کوچه نوغان، نزديک فلکه طبرسي واقع شده است. در اين مکان (امام‌زاده محمد) مدفون است نسبت اين امامزاده با هجده واسطه به «امام سجاد» (ع) مي‌رسد. گنبد اين آرامگاه آجري است و به همين علت، گنبد خشتي ناميده شده است. سبک معماري آرامگاه به بناهاي دوره صفويه شباهت دارد.

آرامگاه فردوسي مشهد
«حکيم ابوالقاسم فردوسي» در سال 411 ه. ق زندگي را بدرود گفت. او بزرگترين حماسه‌سراي ايران مي‌باشد که شاهنامه را در مدت 30 سال سروده است. آرامگاه اين شاعر بزرگ و نامي در 24 کيلومتري شمال غربي مشهد (توس) در مسير جاده مشهد- قوچان واقع شده است. آرامگاه فردوسي در باغ بسيار مصفايي قرار دارد. در داخل محوطه آرامگاه تابلوهاي سنگي زيبا، از داستانها و حماسه‌هاي شورآفرين شاهنامه وجود دارد. کار بازسازي اين آرامگاه در سال 1347 به اتمام رسيده است. در مغرب باغ آرامگاه موزه‌اي است. از جمله اشياء اين موزه يک جلد شاهنامه خطي به وزن 37 کيلوگرم مي‌باشد. آرامگاه فردوسي به عنوان يکي از مهمترين جاذبه هاي گردشگري مشهد انتخاب شده است تا ياد اين شاعر بزرگ ايران زمين هميشه در تاريخ اين کشور زنده بماند.

پارک آبي ايرانيان
در پارک آبي ايرانيان هيجان موج سواري با تخته را در استخر موجي به بزرگي يك زمين فوتبال، با موج‌هايي به ارتفاع 5/3 متر تجربه خواهيد كرد. مجموعه پارک آبي سرزمين ايرانيان به وسعت 14 زمين فوتبال است و يكي از بهترين‌هايِ دنيا خواهد بود.

غار دره آل
غار دره آل مکاني است با دهانه بزرگ و ديدني و ديوارهاي مرتفع و بلند که چشمه اي در مجاورت آن قرار دارد. غار دره آل در 45 کيلومتري شمال شرق مشهد در مسير راه کلات نادري واقع شده است. غار روستاي آل از ديدني هاي اين روستا است و در ابتداي جاده دره آل پس از روستاهاي اندروخ و کارده قرار دارد . مسير جاده مشهد تا روستاي آل اسفالت است . دهانه غار در ارتفاع 1458 متري از سطح دريا است خوشبختانه چون دهانه غار دره آل بسيار کوچک است و در جهت شمال و جنوب است و تا فاصله 10 متري دهانه غار قابل ديدن نيست و عليرغم حضور خيل مردم در روزها تعطيل ، در دره بين روستاهاي کارده و آل ، غار از گزند رهگذران در امان مانده است ! اين غار قدمتي بسيار دارد تا آنجا که کوه نوردان اسکلت هايي از انسان اوليه و ابزار او را درون غار يافته اند. عرض غار بين يک تا 3 متر و عمق آن 100 متر است. دهانه غار را به صورت شکافي در ميان سنگ بوده و داراي پرتگاه هايي خطرناک است.

باغ گياه شناسي مشهد
باغ گياه‌شناسي مشهد شامل بخش‌هاي مختلفي از جمله باغ گل رز، قطعه آموزشي و نمايشي، مجموعه گياهي منطقه رويشي ايران، مجموعه آربراتوم و سيستماتيک گياهي، باغ ميوه‌هاي بومي ايران، مجموعه گياهي سوزني برگان، مجموعه نمايشي باغ صخره‌اي و مجموعه نهالستان و گلخانه‌هاي تکثيري است. اين باغ به‌منظور حفاظت و نگهداري از گياهان و تهيه بانک ژن زنده گياهي، آشنايي دانشجويان و شهروندان با انواع گونه‌هاي گياهي، انجام برنامه‌هاي مطالعاتي و پژوهشي، ترويج استفاده شهروندان از گل و گياه و… احداث شده است.

پارک جنگلي وکيل آباد
يکي ديگر از جاهاي ديدني مشهد پارک هاي وسيع و قديمي مشهد پارک جنگلي وکيل آباد مي باشد که در جنوب غربي مشهد واقع شده و با بلوار عريض و زيباي وکيل آباد به ميدان آزادي ميرسد. پارک جنگلي وکيل آباد در سال 1348 توسط مالک آن، حسين آقاي ملک  به صورت رسمي وقف استفاده عموم گشت. اين پارک قديمي با پستي و بلندي هاي طبيعي و درختان کاج و چنار و رودخانه ي فصلي و استخرها و جايگاه هاي استراحت  مسافران از گذشته هاي دور به عنوان يکي از مراکز ييلاقي حاشيه مشهد مورد توجه بوده است. باغ وکيل آباد مشهد داراي شهر بازي بسيار بزرگي به نام کوهستان پارک شادي با انواع و اقسام وسايل تفريحي و باغ وحش مي باشد. باغ وحش وکيل آباد، تنها باغ وحش مشهد و خراسان رضوي مي‌باشد که  اين باغ وحش داراي حيوانات گوشتخوار و علف خوار، آبزي، خزندگان و پرندگان ميباشد.

طرقبه
منطقه ييلاقي طرقبه در 16 کيلومتري شمال غربي شهر مشهد و در منطقه‌اي کوهستاني قرار دارد. اين بخش داراي باغ‌هاي فراوان و متنوع ميوه، پارک عمومي بسيار جالب و همچنين رودخانه زيبايي مي‌باشد. روستاي طرقبه در فصل تابستان داراي هوايي خنک و مطبوع مي‌باشد. به همين دليل اکثر مسافران و همچنين اهالي شهر مشهد براي تفريح و سفرهاي يک روزه و کوتاه خود اين منطقه را انتخاب مي‌کنند.

شانديز
شهر توريستي و ييلاقي شانديز در 37 کيلومتري شمال شرق مشهد قرار گرفته است. اين منطقه داراي طبيعت سرسبز، پوشش گياهي، درختان انبوه و متراکم و رودخانه مي‌باشد، آب و هواي شانديز معتدل است به طوري که در تابستان‌ها داراي آب و هوايي خنک و زمستان ها بسيار سرد مي‌باشد. ميانگين دماي سالانه اين منطقه 25 درجه مي‌باشد.