جاذبه هاي گردشگري قشم

جزيره قشم بزرگ ترين جزيره خليج فارس و جزو استان هرمزگان محسوب مي شود که از طبيعتي شگفت انگيز و پيچيده برخوردار مي باشد.
دوستداران طبيعت؛ جاذبه هاي طبيعي اين جزيره را عجايب هفتگانه مي خوانند و عقيده دارند در پهنه اي 1400 كيلومتر مربعي، وجود چنين طبيعتي تنها با واژه “بي نظير” قابل توصيف است.
جزيره قشم علاوه بر برخورداري از ويژگي هاي طبيعي، از موقعيت خاص استراتژيك در صحنه سياست نيز برخوردار است.

ديدني ها و جاذبه هاي گردشگري جزيره قشم به سه گروه اصلي تقسيم مي شود:


جاذبه هاي طبيعي براي دوستداران طبيعت، محيط زيست، تفريحات ورزشي ساحلي و دريايي، پژوهشگران علوم زمين، محققان علوم جانور شناسي و …
جاذبه هاي فرهنگي براي دوستداران هنر، فرهنگ، آداب و رسوم بومي سنتي
جاذبه هاي تجاري مناسب براي خريد از بازارهاي سنتي و مدرن

دره ستارگان  
اگر از قشم راه ساحل جنوبي را در پيش بگيريد به روستاي برکه خلف مي‌رسيد و با رفتن به راه خاکي شمال اين روستا، منطقه‌اي وسيع جلوي رويتان قرار مي‌گيرد که پر است از کوه‌هاي تو در تو و رسوبي.
گذشت زمان و باد و طوفان از اين منطقه، ستون‌ها، دالان‌ها و حفره‌هاي تو در تويي ساخته است و همينکه از بين دالان‌هاي تو در توي آن عبور کنيد آسمان آبي بالاي سرتان خودنمايي مي‌کند و اگر باد هم بيايد همه چيز تکميل مي‌شود تا فضايي وهم‌آلود را به وجود آورد.  محلي‌ها به اين دره، دره ستاره افتاده مي‌گويند و معتقدند حدود دو ميليون سال پيش، ستاره‌اى از آسمان افتاده و سنگ و خاک و ماسه‌ها را به شکل‌هاي عجيبي درآورده است.

جنگل حرا قشم

جنگل حرا يکي از پرطرفدارترين مکان هاي ديدني در جزيره قشم است. حرا گياهي شگفت انگيز است که ارتفاعش حدودا به 3 تا 6 متر مي رسد. ريشه هاي حرا در آب قرار دارند و به صورت حيرت انگيزي سر از آب بيرون آورده اند. دانه اين گياه، بر روي درخت مادر مي‌ رويد و نهال توليد مي‌ کند. سپس از درخت جدا مي‌ شود و به داخل مرداب مي‌ افتد و رشد مي کند. ريشه هاي اصلي حرا کوتاه اند و داراي ريشه هاي باريک فرعي مي باشند که به صورت عمودي به سمت بالا منشعب شده اند و حدود 30 سانتي متر بالاتر از سطح زمين قرار گرفته اند. اين ريشه هاي هوايي، کم کم به دور درخت مي پيچند و امکان رشد اين گياه را در شرايط باتلاقي فراهم مي کنند.

جزيره‌ ناز
جزيره‌ ناز در بخش جنوبي ساحل قشم يکي از ديدني هاي قشم است. وقتي آب دريا فرو مي‌نشيند، راه رفتن و لمس شن‌هاي ساحلي را که پر از صدف‌هاي رنگي و مرجان است، نبايد از دست داد. وقتي هم که آب به سمت دريا مي‌رود، ساحل به‌ مکان موردعلاقه‌ي موتورسواران و ماشين‌سواران براي مسابقه دادن بدل مي‌شود.
جزر و مد آب دريا نيز بسيار ديدني است. وقتي آب بالا و به سمت ساحل پيش مي‌آيد، ديگر اصلا قابل‌باور نيست که چند ساعت قبل، ساحل، خشک‌ِ خشک بوده است. حتما شما هم آن قسمت سريال پايتخت را به‌خاطر داريد که نقي و خانواده‌اش، بي‌خبر از داستان جزر و مد دريا، در ساحل پارک کرده بودند و بعد از چند ساعت، به‌کلي توي آب فرو رفته بودند و دست‌‌وپا مي‌زدند.

مقبره بي بي مريم (تم سنيتي)
مقبره‌ي بي‌بي مريم، آرامگاهي است باقي‌مانده از قرن ? هجري قمري که در روستاي تم سنيتي جزيره‌ي قشم قرار دارد. اين بناي کهن، در بين اهالي روستا به تم سنيتي نيز شهرت يافته است و امروزه يکي از جاذبه‌هاي گردشگري قشم محسوب مي‌شود که معماري آن شبيه به معماري عمارات حکومت سلجوقيان است.

سد تاريخي گوران در روستاي گوران واقع شده و روستاي گوران نيز در ساحل شمالي جزيره قشم و در ?? کيلومتري اين شهرستان و در منتهي اليه غربي جنگل حرا قرار دارد. گوران، روستايي از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان است. گفته مي شود نام گوران از کلمه گبران گرفته شده که به احتمال زياد محل سکونت زرتشتيان بوده است.
هم اکنون اکثر قايق ها، لنج هاي ماهي گيري، موتور لنج هاي باري و مسافربري مورد استفاده مردم، توسط استادکاران و کارگران قشمي ساخته مي شوند. در اين جزيره، پيشه صنعت لنج سازي يکي از قديمي ترين و محبوب ترين مشاغل به شمار مي آيد به گونه اي که از گذشته تا به حال و از نسلي به نسل ديگر اين هنر بين مردم منتقل شده است.

پارک کروکوديل نوپک قشم اولين و تنها پارک کروکوديل خاورميانه است که از سال 1390 به بهره برداري رسيده است و يکي ديگر از ديدنيهاي منحصر بفرد جزيره قشم است.
در اين مجموعه بيش از 100 سر کروکوديل از نوزاد تا بزرگترين کروکوديل ايران زندگي ميکنند.
علاوه بر کروکوديلها حيواناتي نظير ميمون ، سوسمار، پرندگان و پستانداران ديگري نيز در اين پارک زندگي ميکنند. اين پارک محيطي دلپذير ، زيبا و امن براي ديدن حيوانات شگفت انگيز و آشنايي با نحوه زندگي و خصوصيات آنهاست.

غار نمکدان قشم
غار نمک يا نمکدان يکي از جاذبه هاي گردشگري معروف جزيره قشم است. غار نمکدان با طول 6400 متري‌ اش، طولاني‌ترين غار نمکي جهان محسوب مي شود. بر اساس تحقيقات انجام شده، نمک‌هاي اين غار بيش از 570 سال عمر دارند. غار نمکدان داراي چندين تالار با اندازه هاي متفاوت است. اولين تالار اين غار با ورودي آن حدود 670 متر فاصله دارد و عرض اين غار نيز حدود 5 متر است. نحوه ي شکل گيري نمک‌هاي غار اينگونه بوده است که در ابتدا نمک‌ها به‌ صورت تک‌ لايه در زير زمين بودند که با گذشت زمان به ‌سطح‌هاي بالاتر راه يافته‌ اند. چون نمک‌ها داراي ويژگي شناور هستند و وزن حجمي آن‌ها از وزن سنگ‌هاي اطرافشان کمتر است، آن سنگ‌ها را کنار زده‌ اند و به ‌بخش‌ هاي بالايي زمين رسيده‌ اند. رطوبت هواي جزيره و نفوذ آب در غارها باعث چکيدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قنديل ها مي شود و آن را تغيير شکل مي دهد. غارهاي نمکدان در فاصله 90 کيلومتري شهر قشم، در بخش انتهايي جنوب غربي جزيره قرار گرفته اند؛ فاصله ي دهانه اين غار از جاده ي کنار ساحل در حدود 2 کيلومتر است.

تنگه شگفت انگيز “چاهکوه” در روستاي چاهوي شرقي جزيره قشم،با حفره ها و دالان ها و اشکال اعجاب آور در ديواره هاي خود بيننده را مبهوت مي کند. نظير اين پديده زمين شناسي در آلمان، انگليس، چين، آمريکا و چند کشور ديگر وجود دارد.
تنگه چاهکوه، پديده اي شگفت از فرسايش سنگ هاي رسوبي زمين، در جزيره قشم واقع شده است. دره يا تنگه چاهکوه، در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم، دره اي به عمق 100 متر، نمايشي از فرسايش سنگ هاي رسوبي است. اين دره در 70 کيلومتري شهر قشم و در کنار روستاي چاهوي شرقي، در بخش غربي ساحل شمالي جزيزه قشم قرار دارد و يکي از مهم ترين جاذبه هاي گردشگري جزيره قشم است. اين دره شگفت انگيز، در دل کوه سنگي يکپارچه که به شکل ضربدر برش خورده قرار دارد .